Gian Andrea Garancini: «Αν δεν σουτάρεις, δεν σκοράρεις»

Πώς θα γίνει το Ηράκλειο πόλη - προορισμός;

Σώτια Πεντεδήμου
Σώτια Πεντεδήμου

Έχοντας σπουδάσει Διπλωματία και Διεθνείς Σχέσεις στα Πανεπιστήμια της Τεργέστης, του Κάϊρου και του Μπέρκλεϋ, ο Ιταλός αλλά μόνιμος κάτοικος Ηρακλείου από το 2008 Gian Andrea Garancini, κλήθηκε από τον Βασίλη Λαμπρινό τον Μάρτιο του 2016 να αναλάβει χρέη Εντεταλμένου Συμβούλου Τουρισμού στον Δήμο Ηρακλείου.

«Για πρώτη φορά ο τουρισμός , που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια σαν αρμοδιότητα αλλά ήταν  κρυμμένη σε διάφορες αντιδημαρχίες, έγινε καθημερινή πολιτική για την δημοτική αρχή του Ηρακλείου. Είπα ναι με ενθουσιασμό γιατί έβλεπα την ανάγκη να γίνει το Ηράκλειο πόλη – προορισμός. Δεν ήμουν σίγουρος για το αποτέλεσμα αλλά ήταν μια πρόκληση».

Και πώς θα γίνει αυτό; «Το Ηράκλειο ως προορισμός, δεν υπήρχε πουθενά στις προσφορές των πρακτορείων για την Κρήτη. Το brand name Κρήτη είναι ισχυρό. Περιλαμβάνει το στερεότυπο “ήλιος και θάλασσα”. Το Ηράκλειο όμως δεν έχει παραλία και άρα δεν μπορεί να πουλήσει και ήλιο. Εμείς αποφασίσαμε να “πουλήσουμε” το Ηράκλειο και τον πολιτισμό μας.  Το Ηράκλειο 5+1 Πολιτισμοί δεν είναι σλόγκαν είναι πραγματικότητα».

Από που ξεκινά αυτή η προσπάθεια; «Από το να γνωρίσουν οι Ηρακλειώτες το Ηράκλειο. Δεν είναι εύκολο να γνωρίσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά που είναι μάλιστα κρυμμένη. Ο κόσμος δεν έβλεπε την ομορφιά που κρυβόταν. Δεν επενδύσαμε ποτέ οι Ηρακλειώτες στον πολιτισμό και την αισθητική. Με την βοήθεια όμως των ξεναγών και των ιστορικών διοργανώσαμε μια σειρά ξεναγήσεων στο Ηράκλειο με χιλιάδες συμμετοχές από τους δημότες που είναι και οι καλύτεροι πρεσβευτές για την προβολή της πόλης. Γιατί, αν εγώ δεν ξέρω τα πλούτη της πόλης μου, πώς μπορώ να πειστώ ότι μπορεί να γίνει προορισμός;».

«Το Ηράκλειο 5+1 Πολιτισμοί δεν είναι σλόγκαν είναι πραγματικότητα»

Η στρατηγική του τουρισμού για τον Gian Andrea Garancini είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την διπλωματία των πόλεων, τις δημόσιες σχέσεις αλλά και την προσωπική επαφή. «Το μοντέλο που ίσχυε έως τώρα ήταν να πηγαίνουμε στις εκθέσεις με εκδηλώσεις φολκλόρ και τοπικά προϊόντα ή να υποδεχόμαστε τους επισκέπτες στο λιμάνι με ρακί  και παξιμαδάκι. Καλό είναι και αυτό αλλά δεν βοηθά μια πόλη σαν το Ηράκλειο. Σε περιφερειακό επίπεδο είναι αρκετό. Όμως στο Ηράκλειο έπρεπε να χαράξουμε μια άλλη στρατηγική, που δεν υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια. Έπρεπε το Ηράκλειο να πάει στην Αμερική και την Κίνα, να μην φοβάται να κάνει άλματα και ας φαίνονται τεράστια. Κανείς δεν θα σε βάλει στην κορυφή της πυραμίδας επειδή είσαι όμορφος και ωραίος. Υπάρχουν πολλοί όμορφοι και ωραίοι».

Σε όσους αναρωτιούνται πόσα χρήματα δαπανά ο Δήμος για την τουριστική προβολή και βλέπουν με καχυποψία τα ταξίδια στο εξωτερικό, τι απαντά; «Και εγώ – αν ήμουν μη ενεργός πολίτης – θα ρωτούσα γιατί δαπανούνται τα χρήματα. Το νιώθω, δυστυχώς, φυσιολογικό το σχόλιο. Σε μια δημοτική αρχή όμως υπάρχει πληθώρα αρμοδιοτήτων. Το ότι υπάρχουν τα άμεσα προβλήματα της καθημερινότητας  δε σημαίνει ότι θα πρέπει όλες οι άλλες αρμοδιότητες να θυσιαστούν. Όταν τρως, τρως απ όλα, γιατί αυτή είναι μία καλή δίαιτα, να τρως λίγο από τα πάντα. Δεν υπάρχουν σπατάλες για την τουριστική προβολή. Ίσα- ίσα, βρήκαμε σχεδόν μηδενικό προϋπολογισμό και έχουμε ένα ακόμα  χαμηλό προϋπολογισμό, τουλάχιστον σε σχέση με αυτό που θα ήθελα εγώ. Ο Δήμος με 200.000 κάνει μεγάλα άλματα και ο τελικός σκοπός είναι να γίνει το Ηράκλειο πόλη  – προορισμός. Να έρχονται επισκέπτες όχι επιπόλαια και για λίγες ώρες αλλά στοχευμένα. Και αυτό θα συμβάλει και στα άμεσα προβλήματα όλων των Ηρακλειωτών».

Δεν υπάρχουν σπατάλες για την τουριστική προβολή. Ίσα- ίσα. Ο Δήμος με 200.000 κάνει μεγάλα άλματα με  τελικό σκοπό να γίνει το Ηράκλειο πόλη  – προορισμός.

Επιμένω στο θέμα της κριτικής, των αντιδράσεων. «Η διακυβέρνηση είναι περίεργη και λεπτή τέχνη. Δεν είναι μόνο η πολιτική και οι πολιτικοί που κατευθύνουν, είναι και η διάθεση και ο βαθμός ετοιμότητας των πολιτών να κατευθυνθούν  και κυρίως να συμμετέχουν όχι παθητικά αλλά ενεργητικά. Η στείρα κριτική, είναι πολύ εύκολη. Η κριτική δεν έχει καμία λογική και κανένα δικαίωμα ύπαρξης αν δεν συνοδεύεται από μια πρόταση. Αυτό δεν γινόταν τα τελευταία χρόνια όχι μόνο στο Ηράκλειο αλλά στην Ελλάδα συνολικά και  από εκεί πηγάζει και η έλλειψη αναπτυξιακού σχεδίου. Από εκεί πηγάζει όμως και το κουράγιο να προτείνεις αλλαγές που μπορεί να είναι κόντρα στην mainstream ρεύμα αλλά εσύ πιστεύεις ότι είναι καλές. Κακά τα ψέματα, όποιος παίρνει την ψήφο των πολιτών, πρέπει να παίρνει και αποφάσεις».

Ξεκαθαρίζει πάντως πως «ο δήμος δεν είναι ξενοδόχος, ούτε τουριστικός  πράκτορας, δεν ανταγωνίζεται. Αυτό που πρέπει να κάνει ο δήμος είναι να παίξει τον ρόλο του συντονιστή, της ομπρέλα, να φωνάξει όλους τους φορείς του τουρισμού και να τους βάλει γύρω από το ίδιο τραπέζι προκειμένου να συμφωνήσουν στο αναπτυξιακό σχέδιο για την πόλη».

Και, αυτή η προσπάθεια πως πάει; Συμφωνείτε; «Δημιουργήσαμε την Επιτροπή Τουρισμού και Επιχειρηματικότητας και προσπαθούμε να δημιουργήσουμε την κουλτούρα της συνεργασίας και της συναπόφασης που έλειπε. Ομολογώ ότι τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά».

Επιμένει πάντως ότι το παν σε όλη αυτή την υπόθεση της τουριστικής προβολής του Ηρακλείου είναι η προσωπική επαφή. «Δεν πρέπει  να πηγαίνουμε μόνο στην έκθεση του Λονδίνου και του Βερολίνου. Εμείς πρέπει να πάμε στοχευμένα στην πηγή και να δώσουμε την πληροφορία. Και φυσικά να κοιτάξουμε νέες αγορές. Πήγαμε στην Αμερική, πήγαμε στην Κίνα και μάλιστα το Ηράκλειο επιλέχθηκε ως guest city στην μεγαλύτερη τεχνολογική έκθεση του κόσμου που θα γίνει  στη Σαγκάη από 17 έως 19 Απριλίου. Αυτά δεν πέφτουν από τον ουρανό»

Μοιραία η κουβέντα έρχεται και στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και τι θα τις κρίνει. «Είναι πολύ νωρίς ακόμα για να μιλήσουμε όχι μόνο για τις εκλογές αλλά και για την αντίληψη του κόσμου. Επειδή οι προσδοκίες  το 2014 ήταν πολύ ψηλές υπήρχε αρχικά μια δυσαρέσκεια  και ένα ερωτηματικό από μεγάλο κομμάτι των δημοτών. Αυτό αλλάζει σιγά σιγά γιατί φαίνονται τα πρώτα αποτελέσματα  της δουλειάς μας και θα αλλάξει ακόμα περισσότερο σε δύο χρόνια. Όλα πάντως θα παίξουν ρόλο. Η καθημερινότητα, η ηθική στάση και τάξη, η εισαγωγή μιας νέας κουλτούρας της συνεργασίας και όχι του καναπέ. Ο ρόλος ενός δημότη δεν τελειώνει την ημέρα που ρίχνει την ψήφο του σ την κάλπη».

Κλείνοντας,  με τον ίδιο ενθουσιασμό που μιλά για τον τουρισμό και τις δημόσιες σχέσεις, μου μιλά και για τη μουσική «που είναι ο 2ος σύντροφος της ζωής μου και μου δίνει δύναμη». Μου αποκαλύπτει ότι δημιουργεί ξανά ένα συγκρότημα με έναν παλιό φίλο, γράφουν μουσική και θα παίζουν σε Ελλάδα και εξωτερικό. Και οι κόρες του; «Μεγαλώνουν». Πως θέλει να τις δει; «Ευτυχισμένες».

Ήρθε στο Ηράκλειο για να μείνει; «Η φύση μου ήταν και είναι νομαδική. Δεν είχα ποτέ ρίζες με την έννοια να κάνω σχέδια. Για αυτό και έχω σπουδάσει και έχω ζήσει δεξιά και αριστερά. Η τελευταία μου στάση στην Κρήτη και το Ηράκλειο, είναι καλή και μεγάλη και δεν έχω στο άμεσο ή έμμεσο μέλλον σκοπό να φύγω από δω. Προς το παρόν μου αρέσει».