Σταύρος Αρναουτάκης: «Ο ΒΟΑΚ είναι ευθύνη της κυβέρνησης»

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης στη mesogios.gr

Σώτια Πεντεδήμου
Σώτια Πεντεδήμου

Πότε εκτιμάτε ότι θα υπάρξουν εξελίξεις για το θέμα του διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ και ποιες είναι οι δικές σας πληροφορίες για την διαδικασία που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση;

Αρχικά να ευχηθώ καλή αρχή στο νέο δημοσιογραφικό εγχείρημα του mesogios.gr και να σας ευχαριστήσω για την φιλοξενία αυτής της συνέντευξης. Τώρα, αναφορικά με το Βόρειο Οδικό Άξονα, γνωρίζετε καλά πως για την Περιφέρεια Κρήτης είναι το πρωταρχικό έργο στις αναπτυξιακές μας προτεραιότητες. Ένα έργο που δεν σχετίζεται μόνο με την ανάπτυξη των υποδομών στην Κρήτη, αλλά πολύ περισσότερο αφορά την ασφάλεια των κατοίκων και των εκατομμυρίων επισκεπτών του νησιού. Πρόκειται, όμως, για ένα έργο που δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Περιφέρειας Κρήτης, αλλά όλη η διαδικασία, από τις μελέτες, την προκήρυξη του διαγωνισμού και το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου, είναι ευθύνη της κεντρικής κυβέρνησης. Παρόλα αυτά, είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι γιατί βλέπουμε τις πιέσεις, το διεκδικητικό μας πλαίσιο, αλλά πολύ περισσότερο τις προτάσεις μας, να γίνονται αποδεκτές από το σύνολο σχεδόν των κομμάτων. Σήμερα, τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση έχουν αποδεχτεί την πρόταση της Περιφέρειας Κρήτης για την κατασκευή του έργου με ρήτρα διαθεσιμότητας και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό μοντέλο που έχει εφαρμοστεί σε σειρά ανάλογων έργων υποδομής και που σίγουρα λύνει πολλά προβλήματα. Εμείς συνεργαζόμαστε με τους φορείς του τόπου, το αμέσως επόμενο διάστημα περιμένουμε τον αρμόδιο Υπουργό να προχωρήσει σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις, με σαφές χρονοδιάγραμμα για το έργο. Από τη δική μας πλευρά, δεν θα σταματήσουμε ούτε λεπτό, να τονίζουμε με κάθε ευκαιρία ότι η ιστορία του ΒΟΑΚ, πρέπει επιτέλους να μπει σε μια νέα τροχιά. Δεν είναι απλώς, μια αναπτυξιακή ανάγκη του νησιού, είναι πολύ περισσότερο μια προτεραιότητα που με επίταση παραμένει στο προσκήνιο εξ αιτίας των δυσάρεστων και οδυνηρών τροχαίων ατυχημάτων στο νησί.

Η Περιφέρεια έχει βρεθεί στο στόχαστρο για το θέμα του ΒΟΑΚ το τελευταίο διάστημα, αν και δεν έχει αρμοδιότητα επί του θέματος. Που ξεκινά και που τελειώνει η δική σας παρέμβαση για το οδικό δίκτυο του νησιού;

Όπως σας ανέφερα και παραπάνω η Περιφέρεια Κρήτης διεκδικεί ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Αυτός εκ των πραγμάτων είναι ο ρόλος μας, όπως ορίζεται από την εθνική νομοθεσία. Από εκεί και πέρα, εμείς δεν περιοριζόμαστε μόνο στο διεκδικητικό πλαίσιο. Εκτός από την κατάθεση της εφαρμόσιμης πρότασης για την κατασκευή του έργου προχωρούμε σε ένα ευρύ πλαίσιο παρεμβάσεων στο οδικό δίκτυο του νησιού. Με συνεχείς χρηματοδοτήσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ, με νέες μελέτες για την οδική ασφάλεια, παρεμβαίνουμε σε δεκάδες σημεία του οδικού δικτύου, αναβαθμίζοντας ουσιαστικά τους δρόμους της Κρήτης. Επαναλαμβάνω, επομένως, πως η οδική ασφάλεια και η ανάπτυξη της ενδοχώρας είναι στις προτεραιότητες της Περιφέρειας και σύντομα ξεκινούν οι διαδικασίες για τη βελτίωση του επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού σε 450 σημεία που έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα.

Με αφορμή το πρόγραμμα του χειμερινού τουρισμού που εφαρμόζεται φέτος στην Κρήτη, αλλά και ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής περιόδου, πως τοποθετείστε στη δημόσια συζήτηση για τις αναπτυξιακές προοπτικές του νησιού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ποιες δράσεις αναλαμβάνει η Περιφέρειας προς την κατεύθυνση αυτή;

Στην Περιφέρεια Κρήτης, υλοποιούμε το στρατηγικό μας σχεδιασμό για τη στήριξη του τουρισμού φέρνοντας στο προσκήνιο νέα δεδομένα αναδεικνύοντας, ακόμα περισσότερο, τις ιδιαιτερότητες του νησιού. Στοχεύουμε με αυτόν τον τρόπο στην ανάδειξη των παραδοσιακών πλεονεκτημάτων μας, που σχετίζονται με το φυσικό περιβάλλον, τις καλές κλιματολογικές συνθήκες, τη γεωμορφολογία του εδάφους και τα χιλιόμετρα των καθαρών ακτών.

Πέρα, όμως από αυτά, μέσα από μια ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγιση προσπαθούμε να αναδείξουμε την Κρήτη, ως έναν τουριστικό προορισμό που είναι ιδανικός για όλη τη διάρκεια του χρόνου, που μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες εξειδικευμένων ομάδων τουριστών, αθλητών, επιστημόνων, μαθητών κ.α.

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, να μπει η Κρήτη στον χάρτη του χειμερινού τουρισμού. Τα ξενοδοχεία των πόλεων ήταν γεμάτα μέχρι τέλος Νοεμβρίου, οι χειμερινές κρουαζιέρες κερδίζουν έδαφος συνεχώς, ενώ όλο και περισσότεροι ξένοι ανακαλύπτουν τις κρυμμένες ομορφιές στα φαράγγια και στα βουνά, μαγεύονται από τα επιβλητικά Λευκά Όρη, εξερευνούν τα παραδοσιακά χωριά της ενδοχώρας και εστιάζουν στις πόλεις, που δεν ερημώνουν ποτέ, δώδεκα μήνες το χρόνο. Από μέρους μας, γίνεται συντονισμένη προσπάθεια προβολής της λιγότερο γνωστής πλευράς της Κρήτης την οποία διαφημίζουμε κάθε χρόνο σε περισσότερες από 20 διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Αν καταφέρουμε να παντρέψουμε τις χειμερινές δραστηριότητες με τις καλές υποδομές των ξενοδοχείων θα έχουμε ως αποτέλεσμα ένα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν και τους χειμερινούς μήνες.

Επιπρόσθετα, η Περιφέρεια Κρήτης έχει χαράξει πενταετές τουριστικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης. Δημιουργεί συνέργειες με όλους τους εμπλεκόμενους τοπικούς φορείς, το Υπουργείο Τουρισμού και άλλες Περιφέρειες της Ελλάδας και εφαρμόζει νέα λογική αξιοποίησης των τουριστικών εκθέσεων στις οποίες συμμετέχει, με στοχευμένες επαφές και παράλληλες δράσεις. Οι προσπάθειες της Περιφέρειας Κρήτης εστιάζονται στην αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος που αφορά τις υποδομές, αλλά και την  κατάρτιση  του ανθρώπινου τουριστικού δυναμικού. Επιδιώκουμε την αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κρητικής τουριστικής αγοράς και την αποτελεσματική προβολή της Κρήτης  διεθνώς.

Ποια είναι η άποψή σας για την καθιέρωση της απλής αναλογικής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης θα εφαρμοστεί στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές; Σας προβληματίζει το ενδεχόμενο «ακυβερνησίας»;

Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι το αυτοδιοικητικό πλαίσιο της χώρας έχει μεταβληθεί καθοριστικά τα τελευταία χρόνια. Από τη μεγάλη μεταρρύθμιση του σχεδίου «Καποδίστριας», μέχρι τις μεγάλες αλλαγές του σχεδίου «Καλλικράτης» η αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα εκσυγχρονίστηκε και αναβαθμίστηκε.

Πιστεύουμε, στο πλαίσιο αυτό, πως οι Περιφέρειες της χώρας οφείλουν και μπορούν να εστιάσουν τις προσπάθειές τους στην υιοθέτηση, προώθηση και υλοποίηση του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος. Ο θεσμός της Περιφέρειας καλείται να λειτουργήσει σαν ένα πολυδύναμο εργαστήρι ανάπτυξης. Η πολιτική του ατροφία, που οφείλεται στην άρνηση της κεντρικής διοίκησης να του εκχωρήσει περαιτέρω αρμοδιότητες, δεν συνιστά εμπόδιο. Στην ουσία, οι Περιφέρειες αποτελούν αντίβαρο στο υπερτροφικό και αναποτελεσματικό κράτος. Το επόμενο διάστημα, οφείλουμε να συνάψουμε ένα συμβόλαιο, για την από κοινού διαχείριση και επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε, με μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για την πατρίδα μας.  Να παραδεχθούμε ότι το Ελληνικό κράτος ήταν και παραμένει βαθιά συγκεντρωτικό. Να επισημάνουμε ότι αυτοδιοίκηση χωρίς οικονομική αυτοτέλεια και αποκέντρωση δεν μπορεί να χαράξει και υλοποιήσει αναπτυξιακές στρατηγικές.  Για αυτό ακριβώς το λόγο  πρέπει να κάνουμε σαφές, πως σήμερα περισσότερο από ποτέ η επένδυση στην Περιφέρεια, δεν αποτελεί απλά περιφερειακή πολιτική, αλλά την μόνη βιώσιμη εθνική αναπτυξιακή πολιτική. Η  περιφερειακή ανάπτυξη προϋποθέτει  και  περιφερειακή διακυβέρνηση άλλου τύπου.  Σε αυτή τη διακυβέρνηση θεμέλιος λίθος είναι η αποκέντρωση, η συμμετοχή και διαβούλευση. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε, ότι οι όποιες αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα του θεσμού, αποφεύγοντας φαινόμενα που απλά θα «θολώσουν τα νερά» και μόνο προβλήματα θα δημιουργήσουν.