Νόμος 4504/2017, ένα ακόμα πλήγμα στον Τουρισμό

Γιάννης Ζωγραφάκης
Γιάννης Ζωγραφάκης

Μέσα σε όλη την προβληματική αυτού του κράτους, έρχεται να προστεθεί και ένα άλλο εμπόδιο το οποίο θα προκαλέσει προβλήματα όχι μόνο στον τουρισμό αλλά και στα έσοδα του κράτους.

Ο λόγος για τον νόμο 4504/2017 ο οποίος έρχεται να βάλει μια ακόμα ταφόπλακα στον Τουρισμό, την μόνη πηγή εσόδων που ουσιαστικά έχουμε ως κράτος και πιο συγκεκριμένα στην χρήση επαγγελματικών σκαφών αναψυχής με κοινοτικές σημαίες ή σημαίες τρίτων χωρών πλην της Ελληνικής τα οποία βάση του νόμου αυτού δεν θα επιτρέπεται η αποβίβαση – επιβίβαση επιβατών εντός των Ελληνικών χωρικών υδάτων.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι στο άρθρο 136 λέγεται ότι  «η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης από επαγγελματικό πλοίο αναψυχής με σημαία κράτους–μέλους Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. ή σημαίας εκτός της Ε.Ε. επιτρέπεται, μόνο όταν ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών του πλοίου αναψυχής βρίσκεται στην αλλοδαπή. Σε κάθε άλλη περίπτωση, τα πλοία αυτά δεν αναγνωρίζονται στην ελληνική επικράτεια ως επαγγελματικά πλοία αναψυχής αλλά ως ιδιωτικά και υποχρεούνται σε έκδοση Δελτίου Κίνησης Πλοίων Αναψυχής (ΔΕ.Κ.Π.Α.) ή Δελτίου Κίνησης (transit log)».

Βάση αυτού του άρθρου, ο ήδη παραμελημένος κλάδος των σκαφών αναψυχής στην χώρα μας, πλήττεται ακόμα περισσότερο εφόσον τα κοινοτικά ή μη κοινοτικά σκάφη που δουλεύουν στον κλάδο αυτό θα επιλέξουν άλλες γειτονικές χώρες για να εξυπηρετηθούν παραβλέποντας την Ελλάδα.

Μπορεί ο Κος Κουρουμπλής να προσπαθεί με αυτόν τον νόμο να περιορίσει τους παράνομους ναύλους των Τούρκικων σκαφών αναψυχής όμως η συγκεκριμένη απαγόρευση περισσότερα δεινά θα φέρει παρά καλά διότι επηρεάζει στο σύνολο της όλη την συγκεκριμένη αγορά.

Ειδικά από την στιγμή που αυτό δεν περιορίζει καθόλου την μετακίνηση των σκαφών αυτών στις Ελληνικές θάλασσες παρά μόνο τα εμποδίζει να αφήσουν χρήματα στις λιγοστές επιχειρήσεις του κλάδου αλλά και στο Ελληνικό δημόσιο εφόσον δεν θα αποδίδεται σε αυτό το ανάλογο ΦΠΑ επί των ναύλων.

Ο πρόεδρος της ένωσης Μαρίνων Ελλάδος Σταύρος Κατσικάδης δήλωσε στο Πρώτο Θέμα ότι ήδη έχει γίνει ανακοίνωση σε όλα τα επαγγελματικά σκάφη και τις συνεργαζόμενες εταιρίες για αυτή την απαγόρευση, κάτι που φυσικά θα στρέψει αυτές τις εταιρίες σε άλλες χώρες για την κάλυψη των αναγκών τους.

Ήδη στην Αλβανία και την Τουρκία υπάρχει ανταπόκριση σε έναν Ελληνικό νόμο ο οποίος τους ήρθε σαν δώρο εξ ουρανού και καλούν τις ξένες εταιρίες να επιλέξουν τις χώρες τους και μάλιστα τουριστικό γραφείο στην Αλβανία διαφημίζει ότι οι Άγιοι Σαράντα βρίσκονται δίπλα στην Κέρκυρα.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι βάση αυτού του νόμου δεν απαγορεύεται σε σκάφη υπό ξένη σημαία να επισκεφθούν την χώρα μας με τουρίστες, τους απαγορεύει απλά να κάνουν την πρώτη επιβίβαση ή την αποβίβαση αυτών σε Ελληνικό λιμάνι.

Ο κλάδος των σκαφών αναψυχής είναι ένας κλάδος που σε άλλες χώρες του κόσμου, με παράδοση στην ναυτική τέχνη είναι ακμαίος και πραγματικά στηρίζει μια ολόκληρη βιομηχανία η οποία αφορά και τα επαγγελματικά αλλά και τα ιδιωτικά σκάφη τα οποία δεν επιβαρύνονται με τόσο υψηλή φορολογία και τεκμήρια εφόσον θεωρούνται ως ζωντανή συνέχεια της ναυτικής παράδοσης των κρατών αυτών.

Στην Ελλάδα δυστυχώς, υπάρχει η νοοτροπία ότι ο έχων σκάφος είναι πλούσιος, μια τελείως λάθος νοοτροπία η οποία έχει παροπλίσει σε όλη την χώρα πολλά σκάφη τα οποία θα μπορούσαν να φέρουν και έσοδα στο κράτος, αλλά και στον ιδιωτικό τομέα, λόγο της υψηλής φορολογίας και των τεκμηρίων που επιβάλλονται στους ιδιοκτήτες τους.

Τώρα έρχεται να προστεθεί και αυτός ο νόμος ο οποίος το μόνο που θα πετύχει είναι να μην αφήσει ούτε τα ξένα σκάφη να δραστηριοποιηθούν στην χώρα μας ερημώνοντας τις ήδη λιγοστές μαρίνες της χώρας.

Μπορεί εδώ στο Ηράκλειο να σχεδιάζουν την κατασκευή καινούργιας Μαρίνας, όμως τι ακριβώς θα την κάνουν αν δεν έχει σκάφη μέσα;