Το βίωμα μέσα στην τέχνη

Γιάννης Ζωγραφάκης
Γιάννης Ζωγραφάκης

Η Γκουέρνικα, κατασκευασμένη το 1937 για την διεθνή έκθεση στο Παρίσι, αναπαριστά τα γεγονότα του βομβαρδισμού της κωμόπολης Γκερνίκα στην χώρα τον Βάσκων που έγινε στις 26 Απριλίου του 1937

Χωρίς την εμπειρία και την βιωματική καταγραφή του καλλιτέχνη, καμία τέχνη δεν μπορεί να σταθεί στο ποιοτικό ύψος των περιστάσεων που μπορούν να ορίσουν τις καλές τέχνες από την απλή προσπάθεια.

Η εμπειρία δεν σχετίζεται μόνο με τα προσωπικά βιώματα της ζωής του δημιουργού αλλά και με την εμπειρία που έχει αποκτήσει πάνω στην τέχνη του, δηλαδή με την δουλειά που έχει κάνει πάνω σε αυτήν και την τεχνική ικανότητα που έχει αποκτήσει βάση της εμπειρίας και του αισθητικού του κριτηρίου.

Με τον ίδιο τρόπο λειτουργούν και τα βιώματα της ζωής τα οποία εφόσον έχουν δουλευτεί μέσα στον καλλιτέχνη και έχουν εναρμονισθεί με την ψυχοσύνθεση του και έχουν γίνει απόσταγμα, λειτουργούν ως συμβολική έμπνευση για την καλλιτεχνική του ενασχόληση.

Πολλές φορές την τέχνη την θρέφει ένα συνταρακτικό γεγονός και οι εμπειρίες που απορρέουν από αυτό.

Έτσι ίσως ο Λόρκα αν δεν είχε πάθει από πολύ νεαρή ηλικία κατάθλιψη και δεν πήγαινε στην Νέα Υόρκη και μετά στην Κούβα, ίσως θα είχε χάσει αρκετά από την δημιουργική του δυνατότητα. Επίσης το συγγραφικό του έργο θα ήταν μεγαλύτερης έκτασης αν δεν είχε δολοφονηθεί στον Ισπανικό εμφύλιο από ακροδεξιούς λόγο των σεξουαλικών του προτιμήσεων.

Ο Ισπανικός εμφύλιος, δεν σκότωσε μόνο τον Λόρκα αλλά διαμόρφωσε και συνειδήσεις, έτσι ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ αποκτά μια άλλη τροπή στην πορεία της συγγραφικής του δουλειάς εξαιτίας αυτού του γεγονότος, ο Πάμπλο Πικάσο γίνεται κομουνιστής και διαμορφώνει ένα ιδεολογικό προφίλ που βγαίνει μέσα στην τέχνη του.

Ο Λόρκα άφησε ορφανή την τέχνη, όταν σκοτώθηκε από άγνωστους ακροδεξιούς κατά την έναρξη του Ισπανικού εμφύλιου εξαιτίας της ομοφυλοφιλίας του

Αν δεν γινόταν ο βομβαρδισμός από τους Γερμανούς στις 26 Απριλίου του 1937 στην μικρή κωμόπολη  Γκερνίκα  και δεν υπήρχαν οι θηριωδίες του στρατηγού Φράγκο, η ιστορία της τέχνης δεν θα είχε καταγράψει την γνωστή πλέον σε όλους Γκουέρνικα η οποία έγινε κατόπιν παραγγελίας από την δημοκρατική κυβέρνηση της Ισπανίας για την διεθνή έκθεση του Παρισιού η οποία ήταν αφιερωμένη στην τέχνη και την τεχνολογία.

Ίσως πολλά πράγματα θα ήταν διαφορετικά στην τέχνη αν ο Γκόγια δεν είχε προσβληθεί το 1897 από μια ασθένεια η οποία του στέρησε την ακοή του  και φυσικά δεν θα είχε δημιουργήσει την σειρά με τα εκπληκτικά χαρακτικά του με τίτλο «οι συμφορές του πολέμου» τα οποία αφορούσαν την περίοδο που η Ισπανία είχε καταληφθεί από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα και φυσικά η εμπειρία της ιεράς εξέτασης την οποία υπέστη εξαιτίας του «άσεμνου» περιεχόμενου των πινάκων του «Γυμνή Μάχα» και «Ντυμένη Μάχα» καθόρισε κατά πολύ την επόμενη εξέλιξη της δουλειάς του και τα έργα του «2η Μαΐου» και «3η Μαΐου» στα οποία δεν απεικονίζεται μόνο μια ιστορική συνθήκη αλλά και η προσωπική ειρωνεία του ίδιου του δημιουργού για την σκληρότητα που μπορεί να επιδείξει ο άνθρωπος πάνω στον συνάνθρωπό του.

La maja desnuda η Γυμνή Μάχα, το έργο του Γκόγια που τον οδήγησε στην Ιερά Εξέταση.

Από τον φιλοσοφικό και μέγιστο όλων των ποιητών Καβάφη, μέχρι και τον πρίγκιπα της κραιπάλης Μπουκόφσκι, όλη η δημιουργία βασίζεται σε γνώσεις και εμπειρία, χωρίς την συνύπαρξη αυτών των δύο στοιχείων η κάθε μορφή τέχνης είναι στείρα γιατί δεν υπάρχουν ιδέες οι οποίες θα μπουν και θα δώσουν πνοή στο οποιοδήποτε δημιούργημα.

Το τρίτο και φυσικά απαραίτητο στοιχείο για να ολοκληρωθεί αυτό το τρίπτυχο είναι το ταλέντο το οποίο δεν αγοράζεται, δεν αποκτάται, δεν κερδίζεται, απλά υπάρχει και το μόνο που μπορείς να κάνεις με αυτό αν το έχεις, είναι να το καλλιεργήσεις και να το εμπνεύσεις με τις εμπειρίες σου.

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    > Το τρίτο και φυσικά απαραίτητο στοιχείο για να ολοκληρωθεί αυτό το τρίπτυχο είναι το ταλέντο το οποίο δεν αγοράζεται, δεν αποκτάται, δεν κερδίζεται, απλά υπάρχει

    Μπα, αρκετοί ψάχνουν να το βρουν και στον πάτο μπουκαλιών (και όχι μόνο) και βρίσκουν εκεί ένα από τα υποκατάστατα του ταλέντου, τη μέθη. Τα ίδια μπουκάλια τους προσφέρουν και εμπειρίες αβέρτα και το αποτέλεσμα μετά είναι γνωστό.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.