Το πρόβλημα της Κρήτης είναι οι κάτοικοί της

Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι και ο... Ross Daly

Μάριος Διονέλλης
Μάριος Διονέλλης

Εμείς δηλαδή. Που κάθε φορά λιγωνόμαστε όταν κάποιος τάζει «ανάπτυξη». Που επιμένουμε να τη μπερδεύουμε με τη μεγέθυνση. Το μεγαλύτερο και το περισσότερο είναι και το καλύτερο. Αυτό μας έμαθαν, με αυτό πορευόμαστε.

Αν δεν αναγνωρίζετε τον εαυτό σας στις κατηγόριες που θα αραδιάσω παρακάτω, τότε με γεια σας και χαρά σας και μπράβο σας. Μα νομίζω πως όλοι λίγο πολύ, πέσαμε και πέφτουμε θύματα της ίδιας λακκούβας.

Ξανά πανηγυρισμούς διαβάζω για το αεροδρόμιο Καστελλίου σε όλα τα τοπικά ΜΜΕ. Το φθινόπωρο λέει, ξεκινά η κατασκευή του. Μέχρι και ότι ανοίγει στο χωριό μας γραφείο η ΤΕΡΝΑ έμαθα και χάρηκα σα μικρό παιδί που έρχεται στη γειτονιά του να ανοίξει μαγαζί ο Άγιος Βασίλης.

Έργο αχρείαστο και μάταιο, αντιοικονομικό και αντικοινωνικό. Όσες φορές και να το πούμε λίγοι το πιστεύουν. Και αφού οι πιο πολλοί δηλώνουν στις δημοσκοπήσεις ότι θέλουν νέο αεροδρόμιο (χωρίς να ξέρουν ακριβώς το γιατί), και αφού όλα τα ΜΜΕ τάσσονται εμμέσως ή ευθέως υπέρ του έργου και πανηγυρίζουν (άλλοι επειδή πουλάν κτήματα στην περιοχή, άλλοι επειδή απλά προς τα κει πάει το ρεύμα), και αφού βεβαίως η κυβέρνηση πρέπει να επιδείξει έργο και επενδύσεις (που οι άλλοι υποσχέθηκαν αλλά δεν αξιώθηκαν να ολοκληρώσουν), ε τότε βουρ λοιπόν, να το φτιάξουμε.

Κι ας ξεριζωθούν 200.000 ελιές και ας καταστραφεί όλος ο κάμπος της Πεδιάδας, κι ας αυξηθούν οι ρύποι και οι ανθρωποώρες μετακίνησης αφού θα είναι από τα πιο απομακρυσμένα όλης της Ευρώπης σε σχέση με την πόλη που εξυπηρετεί (100 χιλιόμετρα να πάνε και να έρθουν από τα Λινοπεράματα τα βυτία καυσίμων).
Κι ας είναι τεράστιες οι επιπτώσεις στα χωριά και τις γύρω περιοχές, κι ας χρειάζεται να γίνει τεράστια επέμβαση για να χαμηλώσουν τα γύρω βουνά,  και ας παραμένει επικίνδυνο λόγω του φυτέματός του σε μια λεκάνη που γύρω γύρω έχει υψηλούς όγκους και που πολύ συχνά πιάνει ομίχλη, και ας γίνεται κολλητά στο πολεμικό αεροδρόμιο, και ας χαθούν θέσεις εργασίας και εύφορη γη από την αγροτική παραγωγή του νησιού, και ας φλομώνουν τον κόσμο με φούμαρα, ότι τάχα μου ο θόρυβος θα είναι όσο ένα πλυντήριο πιάτων, και ας είναι πιο ακριβό από το σημερινό για τους τουρίστες και κυρίως για όλους εμάς, και ας μην έχει παρουσιαστεί μέχρι σήμερα μια αξιόπιστη περιβαλλοντική μελέτη για το έργο, ούτε καν μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητάς του, και ας έχουν ήδη εκφράσει τους φόβους τους για ζημιά στον τουρισμό (που υποτίθεται ότι θα ωφελήσει) οι  ίδιοι οι τουριστικοί φορείς  (π.χ. ΣΕΤΕ), και ας αυξάνεται ο χρόνος (και το κόστος) της πτήσης για Ηράκλειο σχεδόν ένα τέταρτο και άλλη μισή ώρα με αυτοκίνητο μέχρι την πόλη, και ας χάσουμε τις συνέργειες που έχει το σημερινό αεροδρόμιο με το λιμάνι (ειδικά για την κρουαζιέρα) και ας γίνουν εν τέλει όλα σκόνη και θρύψαλα. Αρκεί να δούμε και εμείς ένα έργο επιτέλους ρε γαμώτο, να χαρεί η ψυχούλα του Κρητικού μπουλντόζες.

Κανείς δεν ακούει τίποτα. Και η αριστερή κυβέρνηση έβαλε έναν πρώην πασόκο υπουργό να κάνει τη δουλειά και να πανηγυρίζει για το έργο που προσφέρει στους ιθαγενείς, ενώ τους διαφωνούντες αρνήθηκε έστω και να τους συναντήσει ή να τους δώσει τουλάχιστον μια απάντηση όταν έθεσαν τα παραπάνω επιχειρήματα στο πρόσφατο Αναπτυξιακό (ο Θεός να το κάνει) συνέδριο του νησιού.

Δεν φταίει ο Σπίρτζης όμως. Εμείς φταίμε.

Εκείνος, όπως και ο Τσίπρας, έχει καταλάβει πολύ καλά την ψυχολογία και τις ανάγκες μας. Νέο ΠΑΣΟΚ γουστάρουμε, νέο ΠΑΣΟΚ μας φτιάχνουν.  Έργο να ‘ναι και ό,τι να ‘ναι. Αρκεί να είναι μεγάλο. Είπαμε, το περισσότερο είναι και καλύτερο. Δε μάθαμε τίποτα από το φιάσκο του φράγματος Αποσελέμη, από την ντροπή του «Πολιτιστικού» Κέντρου Ηρακλείου, από την καταστροφική υπερανάπτυξη των αιολικών και φωτοβολταϊκών στη Σητεία. Εμείς θέλουμε κι άλλα αιολικά, μεγαλύτερο αεροδρόμιο, περισσότερους παραθεριστικούς οικοδομικούς συνεταιρισμούς, μεγαλύτερα ξενοδοχεία, πιο πολλή «μεγέθυνση» ίσα που να φτάσει το μπόι και το καπετανιλίκι μας.

Δεν πήραμε ούτε το παραμικρό μάθημα από τον ξενομπάτη Ross Daly που όταν είδε ότι στο φεστιβάλ στο Χουδέτσι έριχνες καρφίτσα και αυτή έμενε όρθια από την πολυκοσμία, το έκοψε μαχαίρι. Και τον ρώτησαν πολλοί (και εγώ μαζί), μα είσαι τρελός, τώρα που κάνουν ουρές για να έρθουν στο χωριό και μπορείτε να βγάλετε και φράγκα με το  τσουβάλι;
«Ναι τώρα», μου είπε, «γιατί μέσα σε τόση βουή δεν ακούγεται η μουσική».

Αρχίζω να χάνω την ελπίδα ότι θα καταφέρουμε ποτέ να ξανακούσουμε τη «μουσική» αυτού του ευλογημένου τόπου.  Θα συνεχίσουμε να μιλάμε με υπερθετικούς όρους. Για το περισσότερο, για το μεγαλύτερο, για το εντυπωσιακότερο.

Ένα μείγμα του μεγαλοιδεατισμού μας και του αισθήματος αδικίας για την Κρήτη που «βγήκε ριγμένη στη μοιρασιά των μεγάλων έργων».  Και βγήκε όντως ριγμένη η Κρήτη στα μεγάλα έργα επειδή όμως βγήκαν κερδισμένοι οι Κρητικοί στη μοιρασιά των… μικρών έργων. Στα πανωγραψίματα και τις διπλές επιδοτήσεις, στα ΜΟΠ, τα πακέτα Ντελόρ και τα ΕΣΠΑ που τάισαν την ιδιωτική ανάπτυξη τόσο που ήταν όλοι πολύ χορτάτοι για να φωνάξουν για τις δημόσιες υποδομές του τόπου.  «Ας πάρω εγώ το πακέτο να φτιάξω το ξενοδοχείο και ας σκοτωθούν στον καρόδρομο μέχρι να φτάσουν και κανα – δυο τουρίστες» (μόνο που τελικά μπορεί να σκοτωθεί και το παιδί σου).

Και τώρα μας έμειναν τα ξενοδοχεία και θέλουμε να τα γεμίσουμε με περισσότερους τουρίστες. Και διαλύουμε και την ένωση των ξενοδόχων για να μην υπογράψουμε συλλογική σύμβαση με τους ξενοδοχοϋπάλληλους. Όλα για πάρτη μας. Φέρτε μας όμως όλο και μεγαλύτερα αεροπλάνα, όλο και περισσότερα τουριστάκια σε ένα όλο και μεγαλύτερο αεροδρόμιο. Και ας μην έχουμε σε λίγο καιρό ούτε νεράκι να τους ποτίσουμε.

Κι όσοι μιλούν περίεργα και πάνε λίγο κόντρα, είναι «εχθροί της Κρήτης» όπως ονόμασε ο δήμαρχος της Σητείας αυτούς που αντιδρούν στο μπετονάρισμα  του Κάβο Σίδερο. Που ο ΣΥΡΙΖΑ κάποτε το έλεγε «Βατοπαίδι της Κρήτης» και σήμερα με υπογραφές των υπουργών του παραδίδεται στους εργολάβους.

Και το κίνημα; Ποιο κίνημα, το περιβαλλοντικό;

Μετρημένοι στα δάχτυλα, με προσωπικό κόπο και κόστος και πραγματικό πόνο για να σταματήσουν ό,τι μπορούν, για να ακουστούν όπου φτάνει η δύναμη της φωνής τους. «Οι ίδιοι και οι ίδιοι» όπως λένε για αυτούς περιφρονητικά οι προύχοντες και οι δημοσιογραφούντες (λες και αυτοί από την άλλη μεριά άλλαξαν ριζικά φάτσες και κυρίως μυαλά τα τελευταία 20-30 χρόνια).

Και από κοντά και οι… περιστασιακοί οικολόγοι. Στον Ευαγγελισμό Πεδιάδος θυμούνται την οικολογική καταστροφή όσο πέφτει η τιμή των απαλλοτριώσεων για το αεροδρόμιο. Όσο οι υποσχέσεις ήταν γενναίες,  η καταστροφή ήταν μάλλον πιο ανεκτή. Όσο το κράτος μειώνει τις απαλλοτριώσεις, τόσο θυμόμαστε πως η γη αυτή δεν πρόκειται ποτέ να ξανακαλλιεργηθεί.

Εν τέλει, και οι παραθεριστικοί συνεταιρισμοί θα ξεμπλοκάρουν, και το αεροδρόμιο θα προχωρήσει, και οι απαλλοτριώσεις θα γίνουν έστω και κοψοχρονιά, και το Πολιτιστικό Κέντρο θα το αναλάβει ο Μιχαηλίδης για να φέρει, λέει, πιο μεγάλες παραστάσεις που αξίζει το Ηράκλειο, και το Κάβο Σίδερο θα συνεχίσει να φιγουράρει στις διεθνείς λίστες του Real Estate, και περισσότερες ανεμογεννήτριες θα φυτευτούν στο νησί και ο ΣΥΡΙΖΑ θα γίνει και επισήμως ΠΑΣΟΚ για να έχει και πολιτική έκφραση η επερχόμενη κρητική κοσμογονία.

Ο Ross Daly παράτησε το μεγάλο φεστιβάλ και πέρυσι το καλοκαίρι έκανε μόνο τις «Μουσικές Παρασκευές» με μικρότερη αλλά πιο ουσιαστική συμμετοχή, όσων αγαπούν πραγματικά τη μουσική, με πρώτους τους μαθητές του. Παράδοξο ίσως, αλλά τελικά ο μόνος που κάνει πραγματική «ανάπτυξη» είναι αυτός. Που πάει προς τα πίσω αντί για μπροστά, που επιδιώκει το λιγότερο και ουσιαστικό αντί για το περισσότερο και το μαζικό, που την ώρα που όλοι προσπαθούν να μεγαλώσουν τον ίσκιο τους, αυτός μικραίνει τον δικό του.

Δυστυχώς οι περισσότεροι από μας φαίνεται πως προτιμάμε τον άλλο δρόμο. Της μεγέθυνσης. (Κι εγώ πέρυσι δεν πήγα στο Χουδέτσι, ενώ στο grande Φεστιβάλ των προηγούμενων χρόνων είχα στριμωχτεί κάμποσες φορές).

Τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα της Κρήτης, είμαστε εμείς. Οι κάτοικοί της.

———

*Αν παρόλα αυτά επιμένετε να μάθετε λίγα παραπάνω για το παράλογο αεροδρόμιο του Καστελλίου μπορείτε να βρείτε μερικές πληροφορίες εδώ:

 «Ακυρώστε τώρα το σχέδιο για αεροδρόμιο στο Καστέλλι»

Ο αδικο-ξεχασμένος «λοξός διάδρομος»

Στη φωτογραφία η πρόταση για τον λοξό διάδρομο στο υπάρχον αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». Οικονομικότερη καθώς πλέον φεύγει η 126 Πτέρυγα Μάχης και υπάρχει χώρος επέκτασης με πολύ μικρό ίσως μέρος του έργου εντός της θάλασσας, και φυσικά ασφαλέστερη με απογειώσεις προς τη θάλασσα και όχι πάνω από τα κεφάλια των κατοίκων της Αλικαρνασσού. Χωρίς να χαθούν οι συνέργειες με το λιμάνι και τον κοντινό ΒΟΑΚ και φυσικά δίπλα στην πόλη που εξυπηρετεί.

Όσο για τον τερματικό σταθμό και τους χώρους στάθμευσης, εξυπηρέτησης κτλ έχει ήδη ξεκινήσει η αναμόρφωση και επέκτασή τους.

Η πρόταση για τον λοξό διάδρομο στο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης

 

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    Παντού έτσι είναι οι κάτοικοι της χώρας μας, οπότε παρηγορηθείτε τουλάχιστον πως το πρόβλημα είναι γενικότερο.

  2. Τασος Κρασσας    

    Φταινε οι κατοικοι…
    Ξεχασαμε το εργο της Μαρινας Μαλλιων ;
    «Ολημερης την φτιαχνανε,
    το βραδυ την χαλουσαν «

  3. Γιαννης Αν    

    Και γινεται το αεροδρομιο στο Καστελι, λεμε τωρα,
    σκεφτικατε ποτε την αξιοπιοιση του παλαιου αεροδρομιου στην Αλικαρνασο? Τα κορακια που θα πεσουν πανω του? Οι μιζες που θα δωθουνε, γιατι ζουμε στη χωρα της μιζας. Δειτε τη εικονα με το λοξο διαδρομο και προσεξτε το σαν οικοπεδο.
    Αγαπητοι πρωτα απ’ ολα το εργολαβικο κερδος και η μιζα ασφαλως.

  4. ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΜΠΕΝΑΚΗ    

    ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ ΣΕ ΟΛΑ!
    Ο ΛΟΞΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΛΥΣΗ.ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ!

  5. Νίκος Μπινιχάκης    

    «Το πρόβλημα της Κρήτης είναι οι κάτοικοί της». Μάλλον οι εστέτ δημοσιογράφοι της, οι «διανοούμενοι» και οι πολιτικοί της αγαπητέ δημοσιολόγε. Οι οποίοι όταν αδυνατούν να κάνουν κάποια ανάλυση της προκοπής ή όταν θέλουν να εξαιρέσουν τους εαυτούς τους από τις ευθύνες τα ρίχνουν στο λαό. Λίγη αυτοκριτική δεν θα σας έβλαφτε όλους εσάς.

    1. Oraia ta lete re    

      > Οι οποίοι όταν αδυνατούν να κάνουν κάποια ανάλυση της προκοπής

      Σε τι διαφωνείτε; Αν είπε κάπου ψέμματα να τον κράξουμε όλοι μαζί, αλλά αν ΔΕΝ είπε, τότε μήπως να σαν ένοιαζε περισσότερο το καλό του τόπου σας αντί για το αν θα κάνουν αυτοκριτική ή γιόγκα οι δημοσιογράφοι;

    2. Σ.Μ.    

      εγώ βλέπω αρκετά στοιχεία αυτοκριτικής στο κείμενο του Διονέλη
      Άλλο κείμενο διαβάζω?

  6. Asimantosgiasas    

    Ε, οχι και αναπτυξη ο R.Daly… δειτε λιγο πιο περα απο τη μυτη σας.. ξυπνηστε…

  7. ΒΑΣΙΛΗΣ    

    ΣΥΝΦΩΝΩ! ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ! ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ ΤΟ ΥΠΑΡΧΟΝ! Ο ΒΟΑΚ ΠΡΕΠΕΙ ΑΜΕΣΑ – ΧΘΕΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ!!!!!! ΟΠΩΣ ΚΑΙ Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΜΟΙΡΩΝ!! ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ!! ΝΑ ΔΟΥΝ ΤΗΝ ΑΜΥΝΤΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΕΔΩ ΘΕΛΕΙ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΟΧΗ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ!!! ΤΕΛΟΣ ΠΑΝΤΩΝ ΝΑ ΑΦΥΠΝΗΣΤΟΥΜΕ ΟΛΟΙ!!

  8. Γιώργος Κασαπάκης    

    Κ. Διονελλη

    Με το παρόν θα ήθελα να σχολιάσω το ενδιαφέρον άρθρο σας, το σχόλιο μου καταδεικνύει το γεγονός ότι ξόδεψα χρόνο για να παραθέσω την άποψη μου σημαίνει ότι σας εκτιμώ εσάς και τις απόψεις σας και σας παρακολουθώ εδώ και αρκετό καιρό, όμως θα πρέπει να πω ότι με απογοητεύσατε με τα λεγόμενα σας με αφορμή το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νέου αεροδρομίου και γενικότερη την αντίληψη μας σαν κρητικοί όσο αφορά την ανάπτυξη.
    Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι συμφωνώ απόλυτα με το σκεπτικό αυτοκριτικής το ότι γενικότερα για ότι συμβαίνει φταίμε πρώτα εμείς και όχι μόνο το κράτος απομακρυσμένα σαν να είναι ένα ξένο σώμα σε εμάς.
    Παρ’ όλ’ αυτά είναι άκρως φυσιολογικό ένα μεγάλο έργο όπως ένα διεθνές αεροδρόμιο παγκόσμιας εμβέλειας να δημιουργήσει συνέπειες στην κοινωνία, στο περιβάλλον άλλα και στην οικονομία.

    Εάν κάποιοι αναρωτιούνται γιατί αυτή την στιγμή, γιατί υπάρχει η μεγαλύτερη πληγή – αιμορραγία της Ελλάδος, το γεγονός ότι οι περισσότεροι πτυχιούχοι – ταλαντούχοι συμπατριώτες μας βρίσκονται / προσφέρουν / συνεισφέρουν στο εξωτερικό και όχι στην Ελλάδα και στην ελληνική οικονομία είναι κατά κύριο λόγο εξαιτίας της λογικής της γενικευμένης άρνησης κ. Διονέλλη
    τύπου «να μην κάνουμε τίποτα καλιά είμαστε έτσι» , «δεν με ενδιαφέρει που θα γίνει το έργο , απλά να γίνει μακριά από το σπίτι μου», κλπ.

    Μιλάτε για όγκο του αεροδρομίου και για «μεγεθολατρεία» ενός «αντικοινωνικού» έργου , οι μεγαλύτεροι τουριστικοί προορισμοί (Πάλμα ντε Μαγιόρκα Ισπανιας, Αντάλεια Τουρκίας) κ. Διονέλλη παγκοσμιως δεν έχουν σε καμία περίπτωση το μέγεθος που θα έιχε το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο + λοξό διάδρομο + μέρος της 126 Σ.Μ. Περιορίζουμε τις δυνατότητες για το ένα προϊόν δυναμικό με μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και το κυριότερο όλων, ευεργετεί (λαϊκά θα λέγαμε ταΐζει) όλα τα φάσματα της κοινωνίας και όχι μόνο κάποιους συγκεκριμένους εργαζόμενους.

    Προτείνετε λοιπόν τον περιορισμό των δυνατοτήτων του τουριστικού προϊόντος για όφελος ενδυνάμωσης κατεύθυνσης της κοινωνιας της Πεδιάδας προς την ελαιοπαραγωγή.
    Σας ερωτώ κ. Διονέλλη , τι ακριβώς προσέφερε η ελαιοπαραγωγή στην Πεδιάδα; Κράτησε τον νέο πληθυσμό στο τόπο του; Θα προσφέρει το ίδιο ακριβώς κέρδος όπως ένα διεθνές αεροδρόμιο παγκόσμιας εμβέλειας; Υπάρχει αληθινή ανάπτυξη με δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αυτή την στιγμή στην Πεδιάδα που θα το ανακόψει το αεροδρόμιο;
    Εγώ σαν καταγόμενος από την περιοχή της Πεδιάδας μπορώ να σας απαντήσω ότι η πλειοψηφία των νέων έχει φύγει για κατα κύριο λόγο Αθήνα, Ηράκλειο ή εξωτερικό.

    Μιλάτε για την απόσταση, θα ήθελα να σας ενημερώσω λοιπόν αφού δεν το κάνετε γνωστό ότι , η χιλιομετρική απόσταση απο το Ηράκλειο μέχρι το Καστέλλι είναι περίπου 35 χιλιόμετρα, σε κομβικό σημείο όσο αφορά τουριστικές περιοχές, από Ηράκλειο μέχρι Λασίθι και μεταξύ βόρειας και νότιας ακτής, όπως επίσης προφανώς δεν είναι και το πιο κοντινό σε πόλη αεροδρόμιο στο κόσμο, όμως σίγουρα όχι το μοναδικό
    Το αεροδρόμιο των Σπάτων στην Αθήνα είναι πάνω κάτω η ίδια απόσταση.
    Το διεθνές αεροδρόμιο του Μονάχου, 2ο μεγαλύτερο της Γερμανιας και το 7ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη αεροδρόμιο βρίσκεται στην ίδια περίπου απόσταση από την πολή του Μονάχου.
    Το διεθνές αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ Παρισιού, 2ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη και 10ο μεγαλύτερο στο κόσμο βρίσκεται σε λίγο λιγότερη απόσταση από το κέντρο του Παρισιού.
    Στην Μόσχα τα 2 μεγαλύτερα της Ρωσίας (Ντομοτετοβο – Σερεμετοβο) είναι από 30 μέχρι 40 χιλιόμετρα από το κέντρο της Μόσχας
    Η απόσταση λοιπόν κ. Διονέλλη δεν είναι μειονέκτημα και τροχοπέδη όσο αφορά την τοποθεσία ενός μεγάλου αεροδρομίου και σίγουρα όχι αποκλειστικότητα δικιά μας!
    Λυπάμαι ιδιαίτερα που παρουσιάζετε το θέμα μονόπλευρα.
    Θα συμφωνήσω ότι γενικότερα για ότι συμβαίνει στο τόπο μας, στο νησί μας φταίμε εμείς.
    Ήρθε η ώρα επιτέλους να φταίμε εμείς για την ανάπτυξη του τόπου μας , να φταίμε εμείς να ανακοπεί η μεγαλύτερη εθνική απειλή του τόπου μας (και δεν εννοώ την άκρως εκμεταλλευόμενη από τα ΜΜΕ κατάσταση με γείτονα του χρήζοντος επαγγελματικής ψυχολογικής υποστήριξης Ερντογάν που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από τα αληθινά προβλήματα) δηλαδή τη διαρροή επιστημονικού δυναμικού (ελληνιστί…… brain drain)

    ας προχωρήσει επιτέλους αυτός ο τόπος μπροστά, ας ανοίξει – δείξει τον δρόμο σε ολόκληρη την χώρα προς το μέλλον και ας ακολουθήσει τον ρυθμό που κινείται ο υπόλοιπος ανεπτυγμένος κόσμος!
    και να γίνει μόνο εξαιτίας μας, επειδή θα «φταίμε εμείς»!
    αυτό όμως θα γίνει πραγματικότητα μόνο να αντί για την άρνηση προτάσσουμε το θετικό, την πρόοδο, το άνοιγμα δουλειών και κυριότερο….. μυαλών!
    Με εκτίμηση
    Γιώργος Ν. Κασαπάκης

    1. Μάριος Διονέλλης    

      Κύριε Κασαπάκη σας ευχαριστώ για το σχόλιο

      Ωστόσο, τα παραδείγματα της Μαγιόρκας και της Αττάλειας είναι απολύτως άστοχα. Προφανώς όταν λέμε «Κρήτη», εσείς και εγώ δεν μιλάμε για το ίδιο νησί. Εσείς ονειρεύεστε Μαγιόρκα και Αττάλεια. Δείτε λοιπόν μερικά στοιχεία:

      Η πόλη της Αττάλειας έχει πληθυσμό 775.000 κατοίκων (περισσότερο από ότι όλη η Κρήτη), Ολόκληρη η επαρχία της Αττάλειας έχει πληθυσμό 2 εκατομμύρια και έκταση 20.723 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Το 2017 δέχτηκε 10,5 εκατομμύρια τουρίστες, γεγονός που θεωρήθηκε τεράστια επιτυχία για τον τουρισμό της περιοχής.
      Λοιπόν η Κρήτη έχει έκταση 8.303 τετραγωνικά χιλιόμετρα (περίπου το 1/3 της επαρχίας Αττάλειας). Στο 1/3 της έκτασης λογικά θα έπρεπε να είχαμε δεχτεί το 1/3 των τουριστών της Αττάλειας. Λοιπόν εμείς το 2017 δεχτήκαμε 4,5 εκατομμύρια τουρίστες, δηλαδή περίπου τους μισούς. Βλέπετε ήδη κάποια αναντιστοιχία;

      Υπάρχει για εσάς ένα «ταβάνι» στη φέρουσα ικανότητα του νησιού; Πόσους λέτε εσείς ότι μπορεί να δεχτεί, να εξυπηρετήσει αξιοπρεπώς (και κυρίως να ποτίσει με καθαρό νεράκι να τους κάνει ντους κτλ κτλ) η Κρήτη; Μπορεί να πάρει και τα 10 εκατομμύρια της Αττάλειας; Θα το θέλατε;

      Όσο για τη Μαγιόρκα: Για πάμε να δούμε τί γίνεται εκεί: Το νησί της Μαγιόρκας έχει έκταση 3.624 (λιγότερο από το μισό της Κρήτης). Το 2016 δέχτηκε περισσότερα από 26 εκατομμύρια τουρίστες.

      Διαβάστε στην έγκυρη Deutsche Welle τί αντιδράσεις έχουν προκληθεί εκεί από την μαζική άφιξη τουριστών: Σας αντιγράφω μια μόνο φράση:

      «Την άνοιξη είχαν κάνει την εμφάνισή στους δρόμους της Μαγιόρκα διάφορα γκράφιτι με διαμαρτυρίες και υβριστικά συνθήματα κατά των τουριστών, όπως «Tourist go home» και «Tourists you are the Terrorist». Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον μαζικό τουρισμό στο νησί μάλιστα, τις τελευταίες μέρες ανέμιζαν σε πολλά μπαλκόνια στην Playa da Palma μαύρες σημαίες. Την ανησυχία τους δεν εκφράζουν όμως μόνον πολιτικοί και κάτοικοι αλλά και εκπρόσωποι του τουριστικού κλάδου. «Δεν θα πρέπει να αναπτυχθούμε μέχρι θανάτου», προειδοποίησε ο αντιπρόεδρος του τουριστικού συνδέσμου Exceltur, Χοσέ Λουίς Ζορέντα».

      Όσο για τα παραδείγματα των αεροδρομίων, οι πόλεις που μου παραθέτετε είναι απολύτως λάθος παραδείγματα. Είναι δυνατόν να συγκρίνετε αποστάσεις αεροδρομίων για πόλεις όπως η Μόσχα και το Παρίσι με το Ηράκλειο; Οι αποστάσεις που επικαλείστε (και που ισχύουν για το Καστέλλι αντιστοιχούν ΜΟΝΟ με πόλεις αυτών των μεγεθών και η αναφορά τους και μόνο συνηγορούν στα δικά μου επιχειρήματα ότι το συγκεκριμένο έργο είναι έξω από κάθε κλίμακα που αντιστοιχεί στο νησί:
      Αθήνα (Αττική): 3,8 εκατομμύρια (απογραφή 2011)
      Μόναχο: 1,3 εκατομμύρια (απογραφή 207)
      Παρίσι: 10,2 εκατομμύρια (απογραφή 2008)
      Μόσχα: 12,3 εκατομμύρια (απογραφή 2016)

      Με όλο το σεβασμό έχω την εντύπωση πως υποπίπτετε στην ίδια σύγχυση της ανάπτυξης με τη μεγέθυνση. Το μεγαλύτερο και το περισσότερο δεν είναι πάντα καλύτερο. Η Κρήτη ΔΕΝ πρέπει να γίνει ούτε Αττάλεια ούτε Μαγιόρκα. Το Ηράκλειο ΔΕΝ είναι ούτε Μόσχα ούτε Παρίσι.

      Με εκτίμηση.

      Μάριος Διονέλλης
  9. Ροζινα Γιώτη    

    Κατανοώ πολύ καλά τα γραφόμενά σας και την απογοήτευσή σας για την «ανάπτυξη»του τόπου σας.Δεν είμαι απο την Κρήτη,την έχω μόνο επισκεφτεί.Αλλά σας διαβεβαιώ ότι σε όλες τις περιοχές,η «ανάπτυξη»έχει παρόμοια χαρακτηριστικά.Το Περιβάλλον είναι αμελητέα αξία,όπως επίσης η διατήρηση του αρχαίου πολιτισμού μας(υπάρχουν και αλλού αρχαία που καταστρέφονται),η σωτηρία των ζώων κλπ,κλπ. Παντού ισχύει το ίδιο.Χρόνια αγώνων για τέτοιου είδους θέματα,κατέρρευσαν απο το αναποδογύρισμα των αξιών(όπως αναποδογυρίζεις ένα δοχείο,και το περιεχόμενό του πέφτει και χάνεται.Κε Διονέλλη,δεν έρχεστε μια βόλτα(πρόσκληση) το καλοκαίρι στην Σκιάθο,να σας ξεναγήσω σε όλο το μεγαλείο της καταστροφής ενός ακόμα παραδείσου(όχι ότι είναι το μοναδικό…),ή ας πούμε,σε μια μικρή παραλία της Αττικής δίπλα στο Σούνιο,που «πατάει»πάνω σε αρχαία πόλη, που βρίθει ευρημάτων ,χαρακτηρισμένη 3 φορές ως αρχαιολογικός χώρος αλλά που όλα αυτά δεν έχουν την παραμικρή αξία,και γι αυτό την παραχώρησαν στον δήμαρχο-παλιό γνωστό απο ΠΑΣΟΚ(για να αποφύγω τον χαρακτηρισμό),ο οποίος άρχισε να την «αναπτύσσει»με τον συνηθη καλό τρόπο:ομπρέλες-ξαπλώστρες-καντίνες-φραπεδιά και ελληνική μαγκιά.Και το επιστέγασμα:οι αγώνες των κατοίκων για την αποφυγή της αλλοτροίωσης ήταν:αλαζονεία της δημοτ.αρχής,ειρωνία και θρασεία επίδειξη διαπλοκής των «αρχών»!

  10. Λένα    

    Συγχαρητήρια κ. Διονέλλη…Είατε η φωνή της λογικής.Παρακαλούμε, συνεχίστε…

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.