Σοφός και άχρηστος

Άνα Ζουμάνη
Άνα Ζουμάνη

Οι περισσότεροι άνθρωποι, ειδικά οι όμορφοι και εξίσου ανάξιοι -και ακόμη πιο ειδικά οι όμορφες και εξίσου ανάξιες γυναίκες- ζούνε τη ζωή τους συμβατικά και με την ψευδαίσθηση πως, ο Θεός έκανε τον κόπο να δημιουργήσει όλον αυτόν τον πολύπλοκο και μαγικό κόσμο για να περνούν αυτοί καλά..

Όλοι και όλες αυτές, θα έπρεπε να κάνουν χαρακίρι αμέσως μόλις διαβάσουν ένα και μόνο στίχο του Γκαίτε: «Περίμενε, σύντομα θα αναπαυτείς και εσύ», αλλά δεν το κάνουν δυστυχώς.

Ο κάθε ένας θέλει να κάνει την μπίζνα του με την Ύπαρξη και ξεχνάει πως και όλοι οι άλλοι -δίπλα του, πίσω του, μπροστά του, γύρω του, κάτω και πάνω από αυτόν-  έχουν τον ίδιο σκοπό και πως ο κάθε ένας βάζει στον καθένα εμπόδια  σ’ αυτόν τον «ιερό δρόμο» που περπατούν όλοι μαζί.

Ο Διογένης και ο Σωκράτης αναγνώρισαν το πρόβλημα, ως εκ τούτου τους δώσαμε τον τιμητικό και εξίσου άχρηστο τίτλο: «σοφός».

Η ανθρωπότητα ανέκαθεν – και κυρίως στα θρανία – επαινεί την ευφυία των σοφών.
Αργότερα όμως επιλέγει κάτι άλλα, μυστηριώδη πρότυπα..  και κανείς δεν θέλει να επωφεληθεί από το Διογένη,  αν και όλο το όφελος είναι εκεί.

 

(Πίνακας: Jacob Jordaens – «Ο Διογένης ψάχνει τον τίμιο άνθρωπο»)

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    > Οι περισσότεροι άνθρωποι, ειδικά οι όμορφοι και εξίσου ανάξιοι -και ακόμη πιο ειδικά οι όμορφες και εξίσου ανάξιες γυναίκες

    Αρκετοί άνθρωποι ζηλεύουν και την ομορφιά τους αλλά και την «ανάλαφρη» οπτική που έχουν για την ζωή οι άνθρωποι που περιγράφετε, αλλά είναι μια ζήλια χωρίς ιδιαίτερο αποτέλεσμα συνήθως.

    Γοητεία ή έχεις ή δεν έχεις. Δύσκολα την αποκτάς αν δεν την έχεις, δύσκολα την χάνεις αν την έχεις και οι άνθρωποι που την έχουν, ζουν όντως σε έναν διαφορετικό κόσμο από τους υπόλοιπους, άρα δικαίως έχουν και διαφορετικό τρόπο στο να βλέπουν την ζωή.

    > Ο κάθε ένας θέλει να κάνει την μπίζνα του με την Ύπαρξη και ξεχνάει πως και όλοι οι άλλοι -δίπλα του, πίσω του, μπροστά του, γύρω του, κάτω και πάνω από αυτόν- έχουν τον ίδιο σκοπό και πως ο κάθε ένας βάζει στον καθένα εμπόδια σ’ αυτόν τον «ιερό δρόμο» που περπατούν όλοι μαζί.

    Ο καθένας βάζει εμπόδια στον άλλον στον «ιερό δρόμο»; Η υπερβολική καχυποψία βλάπτει.

    > Ο Διογένης και ο Σωκράτης αναγνώρισαν το πρόβλημα, ως εκ τούτου τους δώσαμε τον τιμητικό και εξίσου άχρηστο τίτλο: «σοφός».

    Το γεγονός οτι 2500 χρόνια μετά τους θυμόμαστε ακόμη και μας επηρεάζουν ακόμη θετικά, πάει να πει οτι μόνο άχρηστος δεν ήταν ο τίτλος.

    > Η ανθρωπότητα ανέκαθεν – και κυρίως στα θρανία – επαινεί την ευφυία των σοφών.

    Άλλο η σοφία, άλλο η ευφυΐα. Έχουν σχέση αρκετές φορές αλλά όχι αναλογική. Μπορείς να είσαι πανέξυπνος και να μην έχεις δράμι σοφίας μέσα σου ή να είσαι κανονικής ευφυΐας και να είσαι πολύ σοφός.

    > Αργότερα όμως επιλέγει κάτι άλλα, μυστηριώδη πρότυπα.. και κανείς δεν θέλει να επωφεληθεί από το Διογένη, αν και όλο το όφελος είναι εκεί.

    Οι Ρωμαίοι, αφού γνώρισαν τον πολιτισμό μας, είχαν μια φράση : «video meliora proboque deteriora sequor» που σημαίνει «το καλύτερο βλέπω και επιδοκιμάζω, το χειρότερο όμως πράττω».
    Έτσι είναι η ανθρωπότητα αρχαιόθεν και δεν θα αλλάξει σύντομα αυτό, οπότε δεν είναι κάτι «μυστηριώδες».

    1. iris olympioy    

      Το όνομά σου είναι «διατρεύλωση». Και με ένα σου σχόλιο γκρέμισες όλα τα προηγούμενά σου που απαιτούν περισσότερη συμμετοχή από τους ανθρώπους.
      «Όμορφος» δεν είναι ίσον «όμορφος και εξίζου ανάξιος», εφόσον μπορεί να υπάρξει και ο «όμορφος και εξίσου άξιος». Πρόκειται για δύο διαφορετικούς «ανθρωπους».

      1. Άνα Ζουμάνη

        Άνα Ζουμάνη    

        Ίριδα, δικαίωμά σου μεν, αλλά καλύτερα να απαντάς επί του κειμένου και όχι επί των σχολίων των τρολς. Είναι χάσιμο χρόνου, προκαλεί άλλα σχόλια, ακόμη πιο ηλίθια και γεμίζει ο τοίχος ανούσιες περικοκλάδες.

        1. Oraia ta lete re    

          > και όχι επί των σχολίων των τρολς.

          Αχ, τι ωραίος που θα ήταν ο κόσμος αν όλοι όσοι διαφωνούσαν μαζί μας, έστω και στο ελάχιστο, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «trolls» και να τελείωνε το θέμα.

          Αναρωτιέμαι: Αν εγώ που, δεν βρίζω και απλά σχολιάζω κείμενα και φέρνω και πηγές για αυτά που γράφω, σας φαίνομαι τρολλ, έξω απο το ιντερνετ, που τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα, πως την παλεύετε; Εδώ τουλάχιστον μπορείτε και να με σβήσετε ανα πάσα στιγμή, δικό σας είναι το site, αλλά με αυτή τη νοοτροπία πιστεύετε οτι κάνετε καλό στον εαυτό σας;

          Εν πάση περιπτώσει, δεν έχει και σημασία αν οι αρθρογράφοι έχουν ή δεν έχουν το σθένος να ξανασκεφτούν ή να συζητήσουν ή να υπερασπισθούν τα κείμενά τους ή τις απόψεις τους. Αυτό είναι επιλογή τους. Όμως, η εγωκεντρική άποψη οτι τα σχόλια απευθύνονται κυρίως σε εσάς τους αρθρογράφους είναι εσφαλμένη και ουδόλως με ενδιαφέρει αν τα διαβάζετε ή τα απαντάτε. Εγώ ωφελούμαι από την καθημερινή σκέψη που βάζω στα σχόλιά μου και αν τα διαβάζει έστω και ένας και σκέφτεται και αυτός κάτι επιπλέον, καλό είναι για τον ίδιο μιας και λαμβάνει το ίδιο είδους όφελος με εμένα. Αν δεν τα διαβάζει και κανένας, δεν πειράζει, απλά χάνουμε την επιπλέον σκέψη που μας παρέχει ο διάλογος, αλλά αυτό δεν είναι στο χέρι μας.

        2. iris    

          Άνα Ζουμάνη, επί του κειμένου τι να πω. Είναι καθαρό, δεν έχω να σχολιάσω. Είναι εξαιρετικό έτσι όπως είναι. Γιατί να μην απαντήσω στη διαστρεύλωση; Με εκνευρίζουν οι διαστρευλώσεις.

      2. Oraia ta lete re    

        > Και με ένα σου σχόλιο γκρέμισες όλα τα προηγούμενά σου που απαιτούν περισσότερη συμμετοχή από τους ανθρώπους.

        Δεν αντιλαμβάνομαι τι εννοείτε με αυτό.

        > «Όμορφος» δεν είναι ίσον «όμορφος και εξίζου ανάξιος», εφόσον μπορεί να υπάρξει και ο «όμορφος και εξίσου άξιος». Πρόκειται για δύο διαφορετικούς «ανθρωπους».

        Δεν διαφωνώ με αυτό, αλλά δεν παρατήρησα αυτή τη διαφοροποίηση στο αρχικό κείμενο πάντως.

        1. iris    

          Πώς να την παρατηρήσεις κάτι από τη στιγμή που προτιμάς να σχολιάζεις ασταμάτητα, αντί να διαβάζεις. Η διαφοροποίηση είναι ευνόητη. Για όμορφους και ανάξιους μιλάμε, όχι απλώς για όμορφους, ή για όμορφους και άξιους. Το γράφει καθαρότατα. Πού είναι η δυσκολία στην κατανόηση.

  2. iris    

    Η ευφυία δεν σημαίνει σοφία, υποστηρίζει ο άνθρωπος. Και καπάκι λέει πως ευφυία σημαίνει εξυπνάδα. Τι να πεις.

    1. Oraia ta lete re    

      > Είναι εξαιρετικό έτσι όπως είναι.

      Ζητωωωωωωω!

      > Γιατί να μην απαντήσω στη διαστρεύλωση;

      Αυτό που εσείς αποκαλείτε «διαστρεύλωση» ο υπόλοιπος κόσμος το αποκαλεί απλά διαφορετική άποψη. Αν για εσάς ένα κείμενο έχει μόνο μια «ερμηνεία» και δεν επιδέχεται καμίας άλλης επισήμανσης ή συμπλήρωσης, είναι δικαίωμά σας, αλλά ας μην βασανίζετε και την ελληνική γλώσσα για να καλύψετε την δυσανεκτικότητά σας στις άλλες απόψεις.

      > Με εκνευρίζουν οι διαστρευλώσεις.

      είπατε διαστρεβλώνοντας τις «διαστρευλώσεις» 🙂

      Μιλώντας για «διαστρευλώσεις» γράψατε :

      > Η ευφυία δεν σημαίνει σοφία, υποστηρίζει ο άνθρωπος. Και καπάκι λέει πως ευφυία σημαίνει εξυπνάδα. Τι να πεις.

      Που το βλέπετε αυτό σε αυτό που είπα;
      «Άλλο η σοφία, άλλο η ευφυΐα. Έχουν σχέση αρκετές φορές αλλά όχι αναλογική. Μπορείς να είσαι πανέξυπνος και να μην έχεις δράμι σοφίας μέσα σου ή να είσαι κανονικής ευφυΐας και να είσαι πολύ σοφός.»

      Μήπως να διαβάζατε και εσείς το σχόλιό σας περί διαβάσματός; 😉

      > Η διαφοροποίηση είναι ευνόητη

      για όσους επιθυμούν απλά να διαβάσουν κάτι γρήγορα, να πατήσουν like και να φωνάξουν «ζήτω» και να πουν τι «εξαιρετικό» είναι κάτι, ίσως.
      Για όσους το διαβάσουν με προσοχή, ίσως όχι. Στην διατύπωση «όμορφοι και εξίσου ανάξιοι» πρώτο «αμάρτημα» είναι η ομορφιά και ΜΕΤΑ έρχεται η έλλειψη αξίας. Για εμένα αυτό είναι ευνόητο. Και τα παρελκόμενα είναι ευνόητα, για αυτό συμπλήρωσα αυτό που συμπλήρωσα.

      Προσωπικά θα ήθελα να μάθω και πως ορίζει τους «ανάξιους», αλλά δεν νομίζω να λάβω ποτέ απάντηση σε κάτι τέτοιο.

  3. Nikoleta Papathanasiou    

    Τυγχάνει όντως οι όμορφοι αλλά ανάξιοι άνθρωποι να νιώθουν ότι η ανθρωπότητα τους χρωστά κάτι. Και δυστυχώς οι άνθρωποι συνήθως επιλέγουν τα χειρότερα πρότυπα για να μιμηθούν. Αυτό έγινε τόσο τρόπος ζωής που πολλοί άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν καν τι λέμε όταν τους το υπενθυμίζουμε.

    1. iris    

      Πίστεψέ με, μπορώ να ξεχωρίσω τη διαφωνία σπό την διαστρεύλωση, η οποία μπορεί να μην είναι καν εσκεμμένη, μπορεί απλά να είναι συνέπεια εμπάθειας γενικής, τυφλωτικής. Σε έχω δει συχνά να γράφεις με χαιρεκακία. Άλλο να διαφωνώ, άλλο να διαφωνώ με χαιρεκακία. Ο χαιρέκακος εύκολα θα διαστρευλώσει, για να χαρεί ακόμα μια φορά.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.