Ντροπή μας (και) για την Αγία Τριάδα

Πάμε μια βόλτα μαζί, αφού δεν πάτε μόνοι σας

Σώτια Πεντεδήμου
Σώτια Πεντεδήμου

Είχαμε ραντεβού με τον Συμεών Χούπα έξω από το Μποδοσάκειο. Ο καιρός δεν είχε αποφασίσει τι ακριβώς ήθελε να κάνει αλλά αν δεν έβρεχε θα ήμασταν καλά.  Και τελικά μας έκανε το χατίρι και περπατήσαμε για περισσότερη από μία ώρα την Ξύλινη Ντάμπια.

Μου διηγείται πως «μπλέχτηκε» με την Αγία Τριάδα. Το πατρικό της πεθεράς του βρισκόταν στη συνοικία. «Το 1995 φτιάξαμε το σπίτι πριν ξεκινήσει η όποια διαδικασία για την μελέτη». Πολιτικός μηχανικός στο επάγγελμα, δούλεψε 42 χρόνια και όταν συνταξιοδοτήθηκε αποφάσισε να ενεργοποιηθεί. Λόγω συνταξιοδότησης, επισκεπτόταν πιο συχνά το Ηράκλειο ώσπου το 2010 «είπα στην γυναίκα μου ότι δεν μπορούμε να μείνουμε εδώ. Η κατάσταση ήταν άθλια, κάτι έπρεπε να κάνουμε». Ξενομπάτης λοιπόν (και αυτός) και καθόλου εντύπωση δεν μου κάνει όταν τον ακούω να μου μιλά για την καχυποψία που εκφράζεται γύρω του. «Στην καλύτερη περίπτωση μου λένε ‘γύρευε παιδί μου τη δουλειά σου’ και στη χειρότερη μου έχουν μεταφέρει ότι κάποιοι λένε πως ‘ήρθε ο μηχανικός από την Αθήνα να αρπάξει τα φιλέτα’».

Στην Αγία Τριάδα αδιαφορούν οι πάντες σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου της συνοικίας. «Δεν υπάρχει συμμετοχή ούτε προσφορά. Η συνδρομή είναι 5 ευρώ τον χρόνο και δεν την δίνει κανείς,  και ελάχιστοι έρχονται στις συνελεύσεις».

Περπατάμε τη Γοργολαϊνης, περνάμε από τρία χαρακτηριστικά κτίρια οθωμανικής αρχιτεκτονικής και φτάνουμε στην Κρήνη ΠΑΛΜΕΤΗ. «Η Κρήνη κακοποιείται, έχω ζητήσει να επιτρέψουν να βάλουμε ένα κάγκελο για προστασία και η αρχαιολογία υποστηρίζει ότι δεν έχει χρήματα». Αργότερα, θα μου πει και άλλα, για την «μοιραία σχέση» με την αρχαιολογία του Ηρακλείου, «την χειρότερη που έχω συναντήσει ποτέ».

Η Κρήνη ΠΑΛΜΕΤΗ υποκύπτει στην αδιαφορία

Κοντοστέκεται και μας ακούει μία ηλικιωμένη, δείχνει το σπίτι της λίγο παρακάτω – ένα τριώροφο (!) – και ζητά «να γκρεμιστούν τα χαλάσματα. Μας κόβουν τον αέρα». Με αφορμή τα λόγια της γυναίκας, μου εξηγεί ότι αυτή είναι  – δυστυχώς – η λογική πολλών από τους κατοίκους της συνοικίας. «Να γκρεμιστούν τα χαλάσματα».

Και – μάλλον επειδή είναι ξενομπάτης – δεν μασάει και τα λόγια του. Μιλάει για έλλειψη παιδείας και πολιτισμού. «Οι Ηρακλειώτες δεν νοιαζόντουσαν για τίποτα, για χρόνια. Στο διάστημα από την μεταπολίτευση και μετά, που δόθηκαν απλόχερα χρήματα στους αγρότες, ήρθαν στο Ηράκλειο με μια χωριατιά και με τη διάθεση να επιβάλει ο καθένας το δικό του. Έπεσε πολύ χρήμα και ο κόσμος δεν πρόφτασε να αναπτύξει τα θέματα της παιδείας και της αισθητικής».

Και πως τώρα να διαφωνήσεις όταν έξω από ένα παρκάκι που έχει διαμορφωθεί από τον Σύλλογο, μετά από δωρεές φορέων και την συνδρομή του Δήμου, κάτω ακριβώς από την ταμπέλα «Απαγορεύεται η ρίψη απορριμμάτων και μπάζων» στέκει φαρδιά πλατιά (και ξεσκισμένη) μια γαλάζια πλαστική σακούλα. «Μέχρι το βράδυ εδώ θα είναι χωματερή». Το έργο έχει ξαναπαιχτεί και μένει να δούμε πότε επιτέλους θα το βαρεθούν οι θεατές.

Πολιτισμός….

Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής, (σήμερα ισχύει του 1936) βρίσκεται προς έλεγχο στο Συμβούλιο της Επικρατείας και όταν με το καλό φύγει και από εκεί, θα περάσει μία βόλτα (τελευταία) από το Υποδομών, θα κάνει μια στάση στο Προεδρικό για υπογραφή από τον Προκόπη Παυλόπουλο και θα δημοσιευτεί σε ΦΕΚ. Και μετά; Τι προβλέπει αυτή η μελέτη ανάπλασης; (λέξη των ημερών για το Ηράκλειο, σίγουρη επιτυχία αν την έχεις στο κείμενο). Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την ανάπλαση κοινοχρήστων χώρων και χώρων πρασίνου, τη διαμόρφωση πλατωμάτων και πεζοδρόμων γύρω από δημόσια ή διατηρητέα κτίρια προκειμένου να αναδειχτούν και την καθιέρωση ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης.

«Μετά είναι θέμα του Δήμου» λέει ο Συμεών Χούπας τονίζοντας ότι ο Βασίλης Λαμπρινός έχει δώσει προτεραιότητα στην περιοχή και σχετική εντολή στους αντιδημάρχους «ό,τι μπορεί να γίνει, να γίνει κατευθείαν». Πηγαίνει άραγε ο Δήμαρχος στην Αγία Τριάδα; Αν μαθαίνω σωστά, ναι. Να θυμηθώ να τον ρωτήσω.

Η αλήθεια είναι ότι σε αυτή τη χώρα είμαστε μαέστροι στο να κακοποιούμε, ρημάζουμε και εν τέλει γκρεμίζουμε. Και έχουμε μεγάλη δυσκολία να προστατεύουμε, αξιοποιούμε και αναδεικνύουμε. Κάπως έτσι και στην Αγία Τριάδα.

Επανέρχομαι και μου εξηγεί ότι η ιστορία έχει μέλλον ακόμα. Και τα κτίρια; Η εκτίμησή του είναι ότι η διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων, των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας, οι χώροι πρασίνου και ο ευπρεπισμός της περιοχής, θα είναι το κίνητρο για τους ιδιοκτήτες να επιστρέψουν και να φτιάξουν τα σπίτια τους. Υπάρχουν και τα ετοιμόρροπα. Ο Σύλλογος έχει κάνει μια καταγραφή, ανάλογα με την επικινδυνότητα, ποια χρήζουν άμεσων παρεμβάσεων και ποια πρέπει να κατεδαφιστούν. «1-2 σίγουρα. Έχουμε ενημερώσει την Πολεοδομία, δεν ξέρω όμως με όσα έγιναν στον Λάκκο, τι θα γίνει».

Και η ανθρωπογεωγραφία της περιοχής; Λίγοι Ηρακλειώτες έχουν παραμείνει, η συνοικία φιλοξενεί πια πολλούς μετανάστες και αθίγγανους. «Δυστυχώς με  την συμπεριφορά τους και τον τρόπο ζωής τους ενοχλούν τους κατοίκους που διαμαρτύρονται και βγάζουν ρατσιστικές συμπεριφορές» μου λέει ο Συμεών Χούπας και δεν μου ακούγεται καλό. Όπως και  η φράση «η αστυνομία δεν έρχεται στην Αγία Τριάδα». Το ίδιο ρατσιστική είναι για εκείνον η  προσπάθεια επιβολή της όποιας άποψης έναντι άλλης. Και αυτό, επίσης συμβαίνει καθημερινά στην Αγία Τριάδα.

Ο επισκέπτης – όπως εύστοχα μου είπε – «μπορεί να δει την ομορφιά ακόμα και σε ένα ερείπιο». Μην περιμένετε να γίνει η Αγία Τριάδα ένα Μεταξουργείο, ένα Γκάζι για να την επισκεφθείτε. Κάντε μια βόλτα. Σίγουρα σε κακό δεν θα σας βγει. Σας το υπογράφω.

 

 

 

Comments

  1. Kostas    

    Μπράβο σας.Ωραία ξενάγηση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *