Μια μικρή φιλοσοφική προσέγγιση του πολέμου

Άνα Ζουμάνη
Άνα Ζουμάνη

~Φοβάμαι πως θα γίνει πόλεμος, τα καημένα τα παιδιά μας

~Αν γίνει, έγινε, θα πεθάνουμε ούτως η άλλως, ας πεθάνουμε τώρα

~Μα ήθελα να κάνω τόσα πολλά ακόμη

~Θα τα κάνουν άλλοι, κάπου αλλού, κάπως

~Δεν καταλαβαίνω, είσαι πολεμοχαρής;

~Και είμαι και δεν είμαι. Ο πόλεμος δεν είναι επιθυμητός, παρ’ όλα αυτά έχει τον σκοπό του

~Ποιον σκοπό; Μα την ανούσια αιματοχυσία μόνο

~Ανούσια; Δεν ξέρω. Ο πόλεμος δεν είναι επιθυμητός, παρ’ όλα αυτά είναι ένας κυκλώνας, μία δύναμη που προκαλεί μια περιστροφική δίνη στις ανθρωποθάλασσες και παρασέρνει μαζί του βαριά και πεθαμένα πράγματα που βρίσκονται στο δρόμο και αλλάζουν την πορεία μας. Ένα θεραπευτικό λουτρό για την ανθρώπινη νωθρότητα. Μετράς τα πτώματα και κλαις. Ε, και; Έτσι ή αλλιώς θα πεθάνουμε.  Άσε να τα πάρει η δίνη, να χαθούν… Πενθείς την πέστροφα που σαρώθηκε από τον χείμαρρο; Δεν χρειάζεται. Από την κινούμενη δύναμη θα φυτρώσει ένα έλατο κάπου αλλού.

~Φρικτή η φιλοσοφία, δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες

~’Οντως δεν γνωρίζει λεπτομέρειες, γνωρίζει την ουσία

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    > Ένα θεραπευτικό λουτρό για την ανθρώπινη νωθρότητα.

    Πηγαίνετε τότε για μισθοφόρος και «λουστείτε» εσείς πρώτη σε αυτό το «λουτρό» και μετά πείτε κάτι τέτοιο.

    Άνθρωποι που δεν θα βρεθούν στην πρώτη γραμμή και δεν θα κινδυνεύσουν ποτέ, καλό είναι να μην εξυμνούν τον πόλεμο. Γενικά καλό είναι να προσέχουμε τι λέμε και τι ακραίες θέσεις παίρνουμε, γιατί η ζωή έχει ένα πολύ περίεργο «χιούμορ».

    Κάποια στιγμή βρέθηκα σε ένα δικαστήριο.
    Αφού τελείωσε το δικό μου θέμα κάθισα στην αίθουσα για να διαβάσω περιμένοντας να περάσουν οι ώρες για το λεωφορείο, γιατί είχε σχετική ησυχία (είναι σαν βιβλιοθήκη). Σε κάποια φάση διαπιστώνω οτι το δικαστήριο είχε αδειάσει από ανθρώπους και είχε γεμίσει απο αστυνομία. Οι απλές υποθέσεις τελείωσαν και στην ίδια αίθουσα θα εκδικαζόταν ένας φόνος. Βρέθηκα λοιπόν απο κάτω εγώ, οι τεθλιμμένοι συγγενείς του θύματος, ένα τσούρμο αστυνομικοί και ο δράστης.

    «Αυτό θα έχει ενδιαφέρον» σκέφτηκα και συνέχισα το διάβασμα, αυτή τη φορά όμως ακούγοντας και την υπόθεση και όταν έφτασε το σημείο της απολογίας του δράστη, είπε όντως κάτι πολύ ενδιαφέρον :

    «Κύριε πρόεδρε, ήθελα εγώ να σκοτώσω κανέναν; Εγώ; Που έλεγα πως όποιος είναι φονιάς θα πρέπει να επαναφέρουμε τη θανατική καταδίκη και να τον εκτελούμε; Κοίτα με τώρα που κατέληξα.» (Να ζητάω έλεος, ενώ η δική μου ηθική στάθμη μέχρι χθες θα ζητούσε το θάνατό μου.)

    > ~Φρικτή η φιλοσοφία, δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες

    Στις «λεπτομέρειες», όμως, είναι η ουσία.

  2. Χίμλερ    

    οι νωθροί οι φτωχοί και οι αδύναμοι είναι αυτοί πεθαίνουν στον πόλεμο..

    οι γεμάτοι ζωή πλούσιοι και δυνατοί…όπου φύγει φύγει …

    1. Oraia ta lete re    

      Οι φτωχοί είναι στην πρώτη γραμμή, οι πλούσιοι δίνουν τις διαταγές. Δεν χρειάζεται να τρέξουν «όπου φύγει φύγει» γιατί είναι εξ ορισμού μακρυά από τον κίνδυνο.

      1. Χίμλερ    

        ε το ίδιο λέμε…υπάρχουν και αυτοί που δεν δίνουν διαταγες ούτε πολεμούν..και οι καταθέσεις είναι η πατρίδα τους..

  3. Άνα Ζουμάνη

    Άνα Ζουμάνη    

    Στενάχωρη προσέγγιση και τρομακτική, ξέρω. Όμως δεν πείθομαι. H λεπτομέρεια είναι χρήσιμη για την κατανόηση των πραγμάτων, ως εκεί. Κι αν τσαλαπατήσεις καμιά κατοσταριά ραδίκια εδώ, εκεί θα φυτρώσουν άλλα χίλια. Κανένα πρόβλημα. Κι αν κάπου γίνει μια έκρηξη ζωής, η φύση ρίχνει έναν ιό μέσα, ή κανέναν μετεωρίτη και βάζει τάξη. Δεν σκοτίζεται για την «λεπτομέρεια».
    Κι αν εισβάλλει ένα βακτιρίδιο στον οργανισμό, σηκώνονται οι «πολεμιστές» και όποιον πάρει ο χάρος -εχθρό ή φίλο- για να επανέλθει η τάξη.
    Κανένας δεν θέλει τον πόλεμο, αυτό τονίστηκε, αλλά είμαι σίγουρη πως τη φύση, συνεπώς και την φιλοσοφία, δεν την ενδιαφέρει η αυτής μεγαλειότητα «λεπτομέρεια» της ύπαρξής μου 🙂

    1. Χίμλερ    

      ποια φιλοσοφία το λέει αυτά ? και ο ηράκλειτος έλεγε πόλεμος μπαμπάς όλων.. αλλά εννοούσε τελείως διαφορετικά πράγματα από τις ανθρώπινες συρράξεις..

      όσο για τη φύση.. τι σχέση έχουμε μαζί της ?..θεωρεις τις ανθρώπινες πόλεις και τις ατομικές βόμβες κατι φυσικό?

    2. Oraia ta lete re    

      > Στενάχωρη προσέγγιση και τρομακτική, ξέρω. Όμως δεν πείθομαι.

      Καθόλου «στενάχωρη και τρομακτική», απλά εσφαλμένη μιας και, εμμέσως πλην σαφώς, μας λέτε οτι η Ευρώπη και η ανθρωπότητα ολόκληρη «ωφελήθηκε» μακροπρόθεσμα από τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο που σκοτώθηκαν δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι, ταλαιπωρήθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια, χάθηκαν εργοστάσια, πόλεις και πλουτοπαραγωγικές πηγές αξίας τρισεκατομμυρίων δολλαρίων. Πράγμα βέβαια εντελώς παράλογο και αναληθές.

      Λέτε να «ωφελήθηκε» τόσο πολύ η Ευρώπη που μετά τον πόλεμο «υπερδύναμη» στην δύση έμεινε άνετα μόνη της οι ΗΠΑ, που στο έδαφός της ενδοχώρας της δεν έπεσε ούτε πέτρα; Ή μήπως αυτοί που δεν καταστράφηκαν απο τον πόλεμο ΠΡΟΦΑΝΩΣ ήταν πιο ωφελημένοι;

      Πόσο ωφελήθηκε από τον πόλεμο και η Ιαπωνία που έκανε δεκαετίες να συνέλθει;
      Η Ιταλία που έχει ένα περίεργο εκλογικό σύστημα για να αποφύγει την πιθανότητα για την εκλογή ενός νέου Μουσολίνι, αλλά σαν αποτέλεσμα δεν έχει ποτέ σταθερή κυβέρνηση (έχουν αλλάξει πάνω απο 60 κυβερνήσεις απο το 1945 μέχρι σήμερα)
      Πόσο ωφελήθηκε η Ελλάδα; Γιατί δεν κάνετε μια βόλτα από τα Καλάβρυτα να τους πείτε πως το λουτρό αίματος στο χωριό τους ήταν «θεραπευτικό λουτρό για την ανθρώπινη νωθρότητα» τους, να δούμε τι θα σας πουν;

      Αυτά δεν είναι απλές «λεπτομέρειες» και οι αναλογίες με την φύση είναι όμορφες και ωραίες, όταν όμως είναι ακριβείς. Δεν μπορεί να γίνει κάποια αναλογία όταν αγνοούμε την πραγματικότητα και δεν μπορείτε να χαρακτηρίζετε «ανθρώπινη νωθρότητα» την ειρήνη όταν ΖΕΙΤΕ μέσα σε αυτήν και απολαμβάνετε τα αγαθά που έχει δημιουργήσει, ακριβώς επειδή δεν έχει διακοπεί η εξέλιξη της επιστήμης από κάποιον μεγάλο πόλεμο.

      > Κι αν εισβάλλει ένα βακτιρίδιο στον οργανισμό, σηκώνονται οι «πολεμιστές» και όποιον πάρει ο χάρος -εχθρό ή φίλο- για να επανέλθει η τάξη.

      Ναι, τα αυτο-άνοσα νοσήματα τα έχετε ακουστά; Αυτό θα ήταν μια ωραία «φυσική» αναλογία για τον πόλεμο 😉

      1. Akatanoitos    

        >>Στενάχωρη προσέγγιση και τρομακτική, ξέρω. Όμως δεν πείθομαι. H λεπτομέρεια είναι χρήσιμη για την κατανόηση των πραγμάτων, ως εκεί. Κι αν τσαλαπατήσεις καμιά κατοσταριά ραδίκια εδώ, εκεί θα φυτρώσουν άλλα χίλια. Κανένα πρόβλημα. Κι αν κάπου γίνει μια έκρηξη ζωής, η φύση ρίχνει έναν ιό μέσα, ή κανέναν μετεωρίτη και βάζει τάξη. Δεν σκοτίζεται για την «λεπτομέρεια».<>Κι αν εισβάλλει ένα βακτιρίδιο στον οργανισμό, σηκώνονται οι «πολεμιστές» και όποιον πάρει ο χάρος -εχθρό ή φίλο- για να επανέλθει η τάξη.<>Κανένας δεν θέλει τον πόλεμο, αυτό τονίστηκε, αλλά είμαι σίγουρη πως τη φύση, συνεπώς και την φιλοσοφία, δεν την ενδιαφέρει η αυτής μεγαλειότητα «λεπτομέρεια» της ύπαρξής μου <<

        Η φύση δεν έχει καμία σχέση με τους ανθρώπινους πολέμους, οπότε και είναι αναμένομενο να μην την ενδιαφέρει η "λεπτομέρεια της ύπαρξής" μας. Αλλά σίγουρα. Κανένας δεν θέλει τον πόλεμο … εκτός από αυτούς που τους συμφέρει αυτός.

  4. Βασίλης Μαρ.    

    Ευτυχώς που γρήγορα κατάλαβα πως πρόκειται για «φιλοσοφική προσέγγιση» του πολέμου και όχι για κήρυξη πολέμου, ως εκ τούτου ως προσέγγιση το διάβασα, συμβολική τελείως. Και την απόλαυσα. Απίστευτα όμορφο κείμενο, μια εσωτερική υπόθεση.

  5. Χίμλερ    

    ωραία τα λέέι..αλλά στη φιλοσοφία παίρνει κατω από τη βάση.. 🙂

  6. iris    

    Θα αντιδρούσα κι εγώ αν πίστευα ότι άνθρωπος αξίζει ιδιαίτερη μεταχείρηση, αλλά δεν το πιστεύω. Αν δεν φροντίσει ο ίδιος για ισορροπίες όταν χρειαστεί, θα το κάνει η φύση η ίδια, ούτως ή άλλως. Φιλοσοφικά στέκεται το κείμενο κι ας μην ταιριάζει με τις περισσότερες ανθρώπινες απόψεις που βάζουν τον άνθρωπο πολύ ψηλά.
    Τι εννοούσε ο Ηράκλειτος όταν είπε πως ο πόλεμος πατήρ πάντων εστί; Εννοούσε αυτό που είπε.

    1. Χίμλερ    

      στον Ηράκλειτο πόλεμος είναι η σύγκρουση των αντιθέτων – από τα αντιθετα γίνεται ο κοσμος και το καθε τι..

      οι ανθρώπινοι πόλεμοι γίνονται συνήθως απο απληστία και κυριαρχία..

      οι καλύτερες εκδόσεις για το έργο του ηράκλειτου είναι γερμανικές..

      1. iris    

        Η καλύτερη έκδοση για το έργο του Ηράκλειτου είναι ο Ηράκλειτος ο ίδιος. Όσον αφορά το κείμενο, δεν περιγράφει «ποιότητες» πολέμου, ίσως επειδή αδιαφορεί, όπως η φύση η ίδια, η πιο κυρίαρχη απ’ όλους. Και η πιο ανελέητη, παρεπιπτόντως. Μας αρέσει, δεν μας αρέσει, πάντα θα κυριαρχεί ο δυνατότερος. Και μεταξύ των ανθρώπων. Τα υπόλοιπα ενδιαφέρουν μόνο τους ανθρώπους.

  7. iris    

    Είναι και ο Χιτλερ καλοδεχούμενος στην εφημερίδα και ο Γκέμπελς, ή μόνο ο Χίμλερ;

    1. Άνα Ζουμάνη    

      Καλοδεχούμενοι όχι, αλλά «καλογραμμένοι». Αν εκφράσουν κάτι «χιμλερικό» τότε θα πάρουν προαγωγή και θα γίνουν καλοδιεγραμμένοι

      Άνα Ζουμάνη
    2. Χίμλερ    

      iris ζηλεύεις τον χιτλερ μου φαίνεται 🙂

      όσες φορές και να διαβάσεις το πρωτότυπο.. όταν δεν καταλαβαίνεις τι διαβάζεις τσάμπα κόπος ..

      οι γερμανικές εκδόσεις αναφέρθηκαν γιατί είναι οι πρώτες και οι πιο πλήρεις..
      τόσο σε κείμενα όσο και στην απόδοση..αν γνωριζει καποιος αλλη καλύτερη σε άλλη γλώσσα .. ας μας το πει..

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.