Μια γρήγορη απεικόνιση του Ελληνικού αθλητισμού

Μιχάλης Παπαχατζάκης
Μιχάλης Παπαχατζάκης

Αν θελήσει κάποιος να απαντήσει στην ερώτηση «τι αθλητισμό έχουμε στην Ελλάδα» μπορεί κάλλιστα να παραπέμψει τον ερωτόντα σε ένα περίπτερο και να του πει να αγοράσει δυο τρεις αθλητικές εφημερίδες. Καταρχήν θα παρατηρήσει ότι όταν λέμε αθλητισμό εννοούμε επαγγελματικό αθλητισμό. Γιατί ουσιαστικά μόνο αυτός υπάρχει, ή τουλάχιστον κυριαρχεί απόλυτα. Άλλωστε, η (αποκλειστική) χρήση των περισσοτέρων γηπέδων της χώρας γίνεται από επαγγελματικά σωματεία.

Η ύλη των εφημεριδών αντανακλά την αθλητική πραγματικότητα στην Ελλάδα. Αν ανοίξει κάποιος ένα οποιοδήποτε φύλλο θα παρατηρήσει της τεράστια ανισομέρεια στην παρουσίαση της αθλητικής επικαιρότητας. Κυριαρχεί το ποδόσφαιρο, υπάρχει λίγος χώρος για το μπάσκετ, τρεις τέσσερις σελίδες παρόλο που στο σχολεία είναι το πιο δημοφιλές, άλλη μια σελίδα για το βόλευ, μια δύο για τη Φόρμουλα-Ένα και τον μηχανοκίνητο γενικά αθλητισμό, και δυο σελίδες για όλα τα υπόλοιπα σπορ, από τον στίβο μέχρι το χάντμπωλ. Σε άλλες χώρες ισχύουν πάνω κάτω τα ίδια με μικρές διαφοροποιήσεις, άντε οι Γάλλοι, οι Ιταλοί και οι Ισπανοί να αφιερώνουν λίγο περισσότερο χώρο στην ποδηλασία, για παράδειγμα, στην οποία έχουν μεγάλη αθλητική παράδοση. Την επαγγελματική ποδηλασία φυσικά.

Θα πει κάποιος ότι αυτά είναι που ενδιαφέρουν τον κόσμο και με αυτήν την σειρά προτίμησης. Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα; Όπως λένε και στα αγγλικά, follow the money. Αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα. Η ανισομέρεια των αθλητικών δραστηριοτήτων ανατροφοδοτείται διαρκώς. Και έχει στηθεί μια βιομηχανία μάρκετινγκ γύρω από αυτές.

Οι αθλητικές εφημερίδες είναι όλες ίδιες. Το ύφος, η ύλη, η γλώσσα, είναι ίδια. Υπάρχουν αυτές με απροκάλυπτο οπαδισμό και εκείνες που προσπαθούν να τον καλύπτουν. Όμως είναι οπαδισμός και στις δυο περιπτώσεις, γιατί όλα περιστρέφονται γύρω από το ποδόσφαιρο. Πιο συγκεκριμένα, γύρω από τις ομάδες. Ο φίλαθλος όμως είναι ο φίλος του αθλητισμού. Γενικά. Η διάκριση εν τέλει που μπορεί να γίνει στις αθλητικές εφημερίδες είναι-έστω-σε αυτές που προάγουν έναν άρρωστο οπαδισμό και σε εκείνες που σερβίρουν καλυμμένα έναν μετριοπαθή οπαδισμό.

Όμως μικρή σημασία έχει τούτο. Κοινή συνισταμένη και στους δυο τύπους είναι η στενή επαφή εφημερίδας-ΠΑΕ, μίας και συγκεκριμένης ΠΑΕ για τις οπαδικές ή περισσοτέρων για τις «πλουραλιστικές». Η σχέση αυτή είναι καθοριστική και επίσης ανατροφοδοτείται. Πώς να γράψει ένας αθλητικογράφος ένα άρθρο για την κατάντια του αθλητισμού εξαιτίας των πρακτικών που ακολουθούν οι διάφοροι επαγγελματικοί σύλλογοι και εταιρίες όταν στην πραγματικότητα εξαιτίας τους υπάρχει;

Σπορ στον κύβο που έλεγε ο Ουμπέρτο Έκο. Αν σπορ στο τετράγωνο είναι η συζήτηση πάνω στο αθλητισμό, ουσιαστικά ο αθλητισμός ως θέαμα, τότε σπορ στον κύβο είναι είναι η συζήτηση πάνω στο θέαμα που έχει μετατραπεί ο αθλητισμός. Ο επαγγελματικός αθλητισμός, φυσικά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *