Μηνάς Καπετανάκης: «Το Πολιτιστικό Κέντρο θα είναι ένας λόγος να έρθεις στο Ηράκλειο»

Η απάντηση στον... Οδυσσέα!

Σώτια Πεντεδήμου
Σώτια Πεντεδήμου

Σε κακά στενά με έβαλε ο Οδυσσέας. Γιατί όπως και να το κάνεις αλλιώς είναι να συναντάς τον πρόεδρο  της Δ.Ε.Π.Τ.Α.Η. Μηνά Καπετανάκη, να συζητήσεις για το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, χωρίς… παρεμβολές και άλλο να έχεις συννεφάκι μέσα στο μυαλό σου τον μικρό Γραμματικάκη, που ξέρεις ότι περιμένει αυτή τη συνέντευξη, για να (ξανα)γράψει για το Πολιτιστικό. Το έχω γράψει και παλιότερα, με αφορμή την κουβέντα μου με τον Μύρωνα Μιχαηλίδη, ότι είμαι και εγώ μία από όσους αναρωτιούνται για την χρησιμότητα του έργου και ανήκω σίγουρα σε εκείνους που κρατούν μικρό καλάθι για την βιωσιμότητά του την επόμενη ημέρα. Αισθητικά προφανώς έχω τις αντιρρήσεις μου, ωστόσο σε θέματα λειτουργικότητας, χρήσεων και τεχνικών προδιαγραφών καλό είναι να μην εκφράσω άποψη καθώς δεν είμαι καλλιτέχνης. Αν και μερικά κάνουν μπαμ ακόμα και σε κάποιον «μη καλλιτέχνη». Ακούω εξίσου, τον καλλιτέχνη και εραστή του πολιτισμού – όπως δηλώνει – Οδυσσέα, όσο και τον Μύρωνα Μιχαηλίδη, που τι να πω ρε παιδιά, μία εμπειρία την διαθέτει. Διαλέξτε και πάρτε.

Εκεί που συμφωνώ σίγουρα με τον Μηνά Καπετανάκη είναι πως «στην Ελλάδα συνήθως τα έργα γίνονται χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό. Τα κτίρια τελειώνουν και εκ των υστέρων ψαχνόμαστε τι θα τα κάνουμε. Συνήθως μένουν κλειστά, ρημάζουν, ή αποκτούν άλλες χρήσεις διαφορετικές από αυτές για τις οποίες είχαν σχεδιαστεί». Ε λοιπόν (προφανώς ) «δεν υπήρχε στρατηγικός σχεδιασμός για το Πολιτιστικό όταν ξεκίνησε». Υπάρχει τώρα θα αναρωτιέστε; Υπάρχει σίγουρα η έκθεση της εταιρείας Deloitte του 2016 η οποία αφορά τον Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό για την επόμενη ημέρα. Παράλληλα, «ο Δήμος προχωρά στον σχεδιασμό του νομικού πλαισίου βάσει του οποίου θα διοικείται και θα λειτουργεί το Πολιτιστικό Κέντρο». Επιχειρώ  να μάθω περισσότερα και το μόνο που μπορώ να σας πω είναι ότι οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν σύντομα. «Το Πολιτιστικό θα διοικείται από τον Δήμο. Ο Δήμος θα κάνει κουμάντο και δεν θα το διοικεί κάποιος ιδιώτης» λέει ο Μηνάς Καπετάνακης.

«Αυτό που δεν έχουν καταλάβει πολλοί που είναι αρνητικοί, είναι ότι το Πολιτιστικό θα είναι υπεραξία για την πόλη όπως η Κνωσός και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Θα είναι ένας λόγος να έρθεις στο Ηράκλειο».

Και τι το θέλουμε θα λέτε τώρα.  Και να τι να το κάνουμε βρε παιδιά; Να πάρουμε από μία αξίνα ο καθένας και να πάμε να το γκρεμίσουμε; Αν θέλετε δεν θα πω όχι αλλά ας ξεκινήσουμε από αλλού – ευτυχώς η πόλη μας δίνει πολλές τέτοιες επιλογές. Να το αλλάξουμε, θα λέτε τώρα, κάποιοι – ονόματα δε λέμε. Θα συμφωνήσω σε αυτό. Όμως πόσα ακόμα χρήματα μπορεί να φάει αυτό το κτίριο; Έχουμε ήδη αγγίξει τα 50 εκατομμύρια, ενώ προϋπολογίζαμε κάπου τα μισά. Επίσης, βάλλεται ο Λαμπρινός γιατί το συνέχισε. Και τι να έκανε; Να το άφηνε έτσι;  «Είχαμε δύο επιλογές γι αυτό που βρήκαμε ημιτελές. Ή να το αφήσουμε να ρημάξει ή να το ολοκληρώσουμε και να το λειτουργήσουμε με βάση το σκεπτικό που είχε σχεδιαστεί». Και τώρα  μπαίνουμε στο ζουμί της επόμενης ημέρας. Πολιτισμός ή συνέδρια, συνέδρια ή πολιτισμός; «Έχει σχεδιαστεί και για συνέδρια. Και αυτά είναι πολιτισμός. Κάτι παράγεται και μέσα από αυτά. Εμείς θέλουμε το Κέντρο να αποτελέσει υπεραξία για την πόλη είτε αυτό λέγεται συνέδριο και έχει σχέση με την επιστήμη ή τον τουρισμό είτε με το πολιτισμό. Αυτό που δεν έχουν καταλάβει πολλοί που είναι αρνητικοί, είναι ότι το Πολιτιστικό θα είναι υπεραξία για την πόλη όπως η Κνωσός και το Αρχαιολογικό Μουσείο. Θα είναι ένας λόγος να έρθεις στο Ηράκλειο».

Τώρα εδώ, όπως αντιλαμβάνεστε, χαμογέλασα λίγο ειρωνικά. Όσοι με ξέρουν θα είδαν και το αριστερό φρύδι που ανασηκώθηκε αντανακλαστικά. Με βάζω σε σειρά. Δύσκολο, λέω. «Δύσκολο στοίχημα και φιλόδοξος στόχος. Το Πολιτιστικό δεν είναι ένα σύμπλεγμα αιθουσών όπου απλά θα φιλοξενούνται παραστάσεις. Θα είναι κέντρο και πυρήνας πολιτισμού. Θα παράγει πολιτισμό  και δεν θα τον μεταπράτει απλώς. Βασικός στόχος είναι να γίνει ένα κέντρο που θα κυριαρχήσει στη νοτιανατολική Μεσόγειο.  Το στοίχημα είναι την πρώτη 5ετία της λειτουργίας του. Αν καταφέρουμε να έχουμε μια καλή εκκίνηση,  αν καταφέρουμε να πείσουμε ότι παράγει πολιτισμό που έχει σχέση με την Ελλάδα και την Κρήτη, αν αποκτήσει brand name  τα πράγματα θα εξελιχθούν καλύτερα. Αν δεν πάμε καλά τώρα στην αρχή και έχουμε ένα ξερό κτίριο στο οποίο απλά θα νοικιάζονται αίθουσες, θα είναι πολύ δύσκολο στην πορεία να πείσεις για κάτι άλλο. Πρέπει να δώσουμε από την αρχή το στίγμα μας και αυτό να το ακολουθεί πάντα».

«Το Πολιτιστικό θα είναι ανοιχτό για όλους. Κανείς δεν αποκλείεται αλλά σίγουρα δεν θα ευτελιστεί και δεν θα χρησιμοποιείται κατά τρόπο ανορθόδοξο, για γάμους και βαφτίσεις. Και το αν θα έρθει ο Μάρκος Σεφερλής είναι θέμα του καλλιτεχνικού διευθυντή. Δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ τώρα».

Επιστρέφουμε λοιπόν στο στίγμα, τη φιλοσοφία της επόμενης ημέρας. Η οποία φιλοσοφία είναι συνδεδεμένη και με τα οικονομικά. Με τη βιωσιμότητα να το πω επίσημα. Με το βγαίνουμε – δε βγαίνουμε κοινώς. «Κερδοφόρο δεν μπορεί να είναι αλλά μπορεί να είναι βιώσιμο» υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΔΕΠΤΑΗ. Και μιλώντας για το είδος των εκδηλώσεων, τα ενοίκια, τα συνέδρια κ.τ.λ  λέει πως «τα έσοδα που θα έρχονται από τα συνέδρια είναι σαφέστατα μεγαλύτερα από τα έσοδα του πολιτισμού και θα βοηθήσουν στη βιωσιμότητα του Κέντρου». Προσθέτει δε πως «θα θέλαμε να μπορούσαμε να το έχουμε εντελώς δωρεάν για όλους… δυστυχώς όμως δεν γίνεται. Οι εποχές έχουν αλλάξει και καθετί λειτούργει ως μια επιχείρηση που πρέπει να είναι βιώσιμη. Επιχείρηση είναι το Πολιτιστικό, όπως είναι και ο Δήμος ή η Περιφέρεια». Ε να, τώρα αυτά εμένα με φοβίζουν. Θα δούμε και Σεφερλή; Βαφτίσεις, γάμους; «Το Πολιτιστικό θα είναι ανοιχτό για όλους. Κανείς δεν αποκλείεται αλλά σίγουρα δεν θα ευτελιστεί και δεν θα χρησιμοποιείται κατά τρόπο ανορθόδοξο, για γάμους και βαφτίσεις. Και το αν θα έρθει ο Μάρκος Σεφερλής είναι θέμα του καλλιτεχνικού διευθυντή. Δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ τώρα, αλλά πάντως θα κρατηθεί μια ποιότητα. Μπορούμε να φιλοξενούμε μια συναυλία κρητικής μουσικής, αλλά όχι σαν αυτή που ακούμε στους γάμους».

Και μια και η κουβέντα πήγε και σε θρησκευτικά μυστήρια, ρωτάω και για την Εκκλησία.  «Ούτε σε εμένα αρέσει αισθητικά. Αλλά στην Ελλάδα οι εκκλησίες δεν γκρεμίζονται. Όσον αφορά την μετακίνηση, όσο χρόνια είμαι μηχανικός μία φορά έχει γίνει στην Αθήνα λόγω των έργων του Μέτρο. Πάντως, δεν θα γίνονται γάμοι και εκδηλώσεις».

Επιστρέφω στα οικονομικά. «Σε αυτή τη φάση το ενοίκιο που μπαίνει έχει να κάνει αποκλειστικά με το κόστος λειτουργίας. Είναι τα μεροκάματα για τους ανθρώπους που πρέπει να βρίσκονται εκεί όταν θέλεις να ανοίξεις μια αίθουσα. Και το σαββατοκύριακο είναι αυξημένα γιατί τα ημερομίσθια είναι προσαυξημένα. Δωρεάν παραχωρούμε τον Θεατρικό Σταθμό και το Πολύκεντρο. Η Δ.Ε.Π.Τ.Α.Η. δεν έχει τα έσοδα για να υποστηρίξει την δωρεάν χρήση του Πολιτιστικού.  Για τον ίδιο λόγο χρεώνονται και οι πρόβες. Αν γίνονται εργάσιμες μέρες και ώρες, συνήθως δεν χρεώνουμε. Προσπαθούμε να μην χρεώνουμε όπου μπορούμε. Αν όμως φέρεις τους υπαλλήλους το απόγευμα από κάπου πρέπει να τους πληρώσεις». Θα αυξηθούν οι τιμές την επόμενη μέρα; «Δεν μπορώ να απαντήσω αν θα αυξηθούν τα ενοίκια, αν και δεν νομίζω. Η κατάσταση που ζούμε είναι προσωρινή και «στενή» όσον αφορά τα οικονομικά. Την επόμενη ημέρα η ενοικίαση των αιθουσών θα είναι ένα μικρό κομμάτι ενός μεγάλου σχεδίου. Μπορεί να έχεις έσοδα από αλλού που θα σου επιτρέπουν να χρεώνεις λιγότερο». Για να δούμε.

«Θα θέλαμε να μπορούσαμε να το έχουμε εντελώς δωρεάν για όλους… δυστυχώς όμως δεν γίνεται. Οι εποχές έχουν αλλάξει και καθετί λειτουργεί ως μια επιχείρηση που πρέπει να είναι βιώσιμη. Επιχείρηση είναι το Πολιτιστικό».

Last but not least – όπως λέμε σε άπταιστα ελληνικά – η κριτική για τις τεχνικές προδιαγραφές και τις ελλείψεις. «Οι αίθουσες που λειτουργούν ήδη είναι κάτι παραπάνω από τέλειες, έχει γίνει ακουστική μελέτη, έχουν γίνει μετρήσεις. Η ακουστική τους είναι εξαιρετική και αυτό το έχουν πει καλλιτέχνες όχι εγώ.  Όσον αφορά τους βοηθητικούς χώρους μην ξεχνάμε ότι το κτίριο είναι υπό κατασκευή. Είναι άδικο να κρίνεται ένα ημιτελές έργο σαν να είναι τελειωμένο, είναι ακόμα εργοτάξιο. Θα δούμε όλους τους χώρους με την ολοκλήρωση του έργου».

Αντιδρά και στην κριτική για το εστιατόριο και το καφέ. «Ήταν απαραίτητες προϋποθέσεις για να πάρεις την άδεια. Σε κάθε περίπτωση όμως τι ενοχλούν; Είναι κακό να έχεις ένα εστιατόριο και ένα καφέ με θέα τα τείχη της πόλης;» Αυτό που θα με ενοχλήσει είναι να δω να φιλοξενείται μια έκθεση ζωγραφικής στον χώρο του εστιατορίου. Δεν υπάρχει βλέπετε πρόβλεψη για τη φιλοξενία (και) μιας τέτοιας εκδήλωσης. «Θα μπορούσε να φιλοξενηθεί στον τεράστιο χώρο του εστιατορίου.  Όλα γίνονται…»

Αυτό το «όλα γίνονται» δυσκολεύομαι να το καταπιώ. Γιατί είναι μία από τις αιτίες που η χώρα έπεσε στα βράχια. Η ψευδαίσθηση που είχαμε και δυστυχώς έχουμε ακόμα, ότι «όλα γίνονται».

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    > . Όμως πόσα ακόμα χρήματα μπορεί να φάει αυτό το κτίριο; Έχουμε ήδη αγγίξει τα 50 εκατομμύρια, ενώ προϋπολογίζαμε κάπου τα μισά.

    «throwing good money after the bad» το λένε αυτό στο εξωτερικό.
    Απορία: Πότε θα βάλουμε ρήτρες στην Ελλάδα στους κατασκευαστές για να παραδίδουν τα έργα τους εντός χρονοδιαγράμματος και εντός προϋπολογισμού;

    Και άντε πες δεν βάλαμε, τουλάχιστον θα αναρωτηθούμε το γιατί;

    > Οι εποχές έχουν αλλάξει και καθετί λειτούργει ως μια επιχείρηση που πρέπει να είναι βιώσιμη. Επιχείρηση είναι το Πολιτιστικό,

    Αν τελικά όμως ΔΕΝ είναι τελικά βιώσιμη, λέμε τώρα, μπορεί να κηρύξει και πτώχευση; Αν ναι, σε ποιόν τα πάει ο λογαριασμός, στον Δήμο και τους πολίτες;

    > Και το αν θα έρθει ο Μάρκος Σεφερλής είναι θέμα του καλλιτεχνικού διευθυντή. Δεν μπορώ να το απαντήσω εγώ τώρα, αλλά πάντως θα κρατηθεί μια ποιότητα.

    Ναι, ας σας κάνει αίτηση και ας του πείτε όχι για «ποιοτικούς λόγους» να φάτε και αγωγή και να πληρώνετε από πάνω. Και Σεφερλή θα δείτε και οτι άλλο φαντάζεστε.

    > Αυτό το «όλα γίνονται» δυσκολεύομαι να το καταπιώ.

    Στο «όλα γίνονται» συμπεριλαμβάνεται και αυτό :p

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.