Είναι ζήτημα στόχου

Γιάννης Ζωγραφάκης
Γιάννης Ζωγραφάκης

Το να βάλεις μια στόχευση είναι κάτι υγιές και από ότι φαίνεται ο Δήμος Ηρακλείου έχει στοχεύσει στο να κάνει το κέντρο της πόλης άκρως τουριστικό.

Ίσως με αυτόν τον τρόπο προσελκύσει το κέντρο περισσότερους τουρίστες και πιθανώς με αυτόν τον τρόπο θα ανοίξουν περισσότερα μαγαζιά τα οποία έχουν σχέση με τον τουρισμό.

Όμως εδώ υπάρχει ένας πιθανός προβληματισμός και έχει να κάνει με την ταυτότητα της ίδιας της πόλης.

Το Ηράκλειο ήταν ανέκαθεν μια εμπορική πόλη κάτι που σημαίνει ότι το εμπορικό της κέντρο φιλοξενούσε επιχειρήσεις οι οποίες είχαν μια πολυμορφία και απευθυνόταν στον ντόπιο κυρίως πληθυσμό αλλά και σε άλλου είδους δραστηριότητες.

Το ότι αυτή την στιγμή τα νούμερα και οι αριθμοί των τουριστών δείχνουν μια ανοδική πορεία δεν σημαίνει ότι και οι τουριστικές επιχειρήσεις που ίσως ανοίξουν θα πάρουν ένα ανάλογο κομμάτι από την πίτα και αυτό γιατί ο κύριος όγκος των τουριστών που έρχεται στην πόλη ανήκει σε γκρουπ και σε τεράστια κρουαζιερόπλοια τα οποία μέσα παρέχουν τα πάντα.

Οι άνθρωποι που κάνουν τον οικονομικό σχεδιασμό για το μέλλον ελπίζω να γνωρίζουν την φιλοσοφία που έχουν τα μεγάλα ξενοδοχεία αλλά και οι εταιρίες της κρουαζιέρας η οποία φιλοσοφία τους θέλει, ο κόσμος να βρίσκει μέσα στις επιχειρήσεις τους τα πάντα και έτσι να μην χρειάζεται να καταναλώσει κάτι από την τοπική αγορά.

Η εποχή των μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων τα οποία άφηναν τους επιβάτες τους να ψωνίσουν από την τοπική αγορά έχει πλέον παρέλθει οριστικά και έτσι μπορεί σε κάποια στιγμή το κέντρο του Ηρακλείου να γεμίζει από 3 – 4 χιλιάδες κόσμο οι οποίοι έχουν βγει από ένα και μόνο πλοίο, όμως αυτοί οι άνθρωποι έχουν ήδη ψωνίσει μέσα στο καράβι από ρούχα, παπούτσια μέχρι και ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί, με αποτέλεσμα στον ντόπιο καταστηματάρχη να αφήσουν ίσως τα λεφτά ενός καφέ, ή ενός παγωτού.

Φυσικά θα μου πείτε υπάρχουν και αυτοί που ψωνίζουν και ξοδεύουν, όμως η ήδη υπάρχουσα τουριστική αγορά, δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες τους;

Οπότε εδώ τίθεται ένα ερώτημα, το καινούργιο κέντρο της πόλης το οποίο πιθανώς θα είναι αρκετά αναβαθμισμένο για πιο λόγο γίνεται; Γίνεται για να εξυπηρετεί τους κατοίκους αυτής της πόλης ή γίνεται για τους τουρίστες που θα έρθουν και θα φύγουν μέσα σε λίγες ώρες;

Φανταστείτε το κέντρο του Πειραιά, εντελώς πεζοδρομημένο χωρίς να υπάρχει πρόσβαση για τα φορτηγά και τις νταλίκες που φτάνουν κάθε μέρα στο λιμάνι, μπορεί να ήταν πιο όμορφο, αλλά θα καταργούσε τελείως την εμπορική αξία του λιμανιού ή την σχέση του με την πόλη του Πειραιά.

Αν φτιάχνουμε μια φιλόξενη πόλη για τους επισκέπτες, τότε αυτή η πόλη δεν θα είναι πλέον φιλόξενη για τους ντόπιους οι οποίοι θα αναζητήσουν αλλού την λύση, το αποτέλεσμα από κάτι τέτοιο θα είναι το κέντρο τελικά να παρακμάσει και να χαθεί η ευκαιρία που υπάρχει αυτή την στιγμή να γίνει ακόμα καλύτερο.

Από ότι βλέπω πάντως τα έργα προχωρούν με αρκετά γρήγορους ρυθμούς και όπως φαίνεται ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός υπάρχει έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται.

Οι μέχρι τώρα πεζοδρομήσεις που έχουν γίνει, βελτίωσαν και την εικόνα αλλά και την χρηστικότητα του κέντρου, ελπίζω η συνέχεια αυτού του έργου από την σημερινή δημοτική αρχή, να βελτιώσει περισσότερο αυτή την κατάσταση και να μην φτάσει στην υπερβολή γιατί κάθε υπερβολή, κάποια στιγμή θα οδηγήσει στην παρακμή.