Δώσε μου λίγο σύρμα, λίγο τσιμέντο και θα γυρίσω τον κόσμο

Γιάννης Ζωγραφάκης
Γιάννης Ζωγραφάκης

Το ιστιοφόρο τύπου Gaff cutter Hannah με το οποίο ένα ζευγάρι ταξιδεύει πάνω από μια δεκαετία σε όλους τους ωκεανούς του κόσμου. Το πλοίο είναι φτιαγμένο από τσιμέντο.

Άραγε τι μπορείς να κάνεις με πολλά μέτρα πουλόσυρμα από αυτά που βάζουν στα κλουβιά των πουλιών ένα σχέδιο, μερικές μπετόβεργες και μια καλή μίξη τσιμέντου; Μπορείς να κάνεις ένα πλοίο το οποίο να σε ταξιδέψει στα όρια του πλανήτη μας.

Για την κατασκευή του χρειάζεται ένα σχέδιο, μπετόβεργες για τον σκελετό, πουλόσυρμα σε αρκετές στρώσεις μέσα έξω μέχρι να γίνει ένα συμπαγές δίχτυ και τσιμέντο για την στεγανοποίηση της επιφάνειας.

Από το 1840 η κατασκευή τσιμεντένιων πλοίων ήταν ένα πείραμα το οποίο πέτυχε εν μέρει και λέω εν μέρει γιατί παρά το ότι αποδείχτηκε ότι τα τσιμεντόπλοια είναι ανθεκτικά στον χρόνο, το υλικό κατασκευής τους αλλά και οι διάφορες ερασιτεχνικές και αποτυχημένες προσπάθειες που έγιναν δεν έπεισαν.

Το πρώτο τσιμεντένιο σκάφος χτίστηκε το 1843 από τον Lambot και είναι ακόμα αξιόπλοο. Το τσιμέντο έχει την ιδιότητα, σε αντίθεση με οποιοδήποτε άλλο υλικό, να γίνεται πιο ανθεκτικό όταν αντιδρά με το θαλασσινό νερό με την πάροδο των ετών. Φτάνει στο αρχικό μείγμα η άμμος να μην έχει μέσα αλάτι για να μην υπάρχει τρόπος διάβρωσης και το σκάφος να είναι καλά συντηρημένο.

Το πρώτο σκάφος κατασκευασμένο από τσιμέντο το 1843

Στον Β’ π.π. οι Γερμανοί είχαν φτιάξει σειρά φορτηγών τσιμεντόπλοιων εξαιτίας της έλλειψης του χάλυβα στην Γερμανία και εξαιτίας του χαμηλού κόστους κατασκευής τους. Πολλά από αυτά αυτή την στιγμή χρησιμοποιούνται ως τεχνητοί ύφαλοι σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Όμως, εκτός αυτών, την δεκαετία του 70 υπήρξε μια πραγματική άνθιση στην κατασκευή τέτοιων σκαφών, κυρίως ιστιοπλοϊκών σε όλο τον κόσμο λόγω του χαμηλού κόστους κατασκευής και συντήρησης τους.

Λίγο τα παιδιά των λουλουδιών, λίγο το εναλλακτικό του πράγματος, τσιμεντόπλοια άρχισαν να διαπλέουν τους ωκεανούς του κόσμου και να τα βλέπεις σε κάθε γωνιά του.

Όπως και σε όλα τα υπόλοιπα πράγματα, έτσι και στα τσιμεντόπλοια η ποιότητα κατασκευής του παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στην επιβίωση αλλά και την αξιοπλοΐα του.

Πολλά από αυτά πρέπει να ξέρεις για να τα διακρίνεις και πολλές φορές έχω δει τέτοια σκάφη στο λιμάνι του Ηρακλείου να καταπλέουν από διάφορα μέρη του κόσμου.

Κάποιοι ταξιδεύουν για χρόνια και πάνε από τα θερμά κλίματα των τροπικών, μέχρι και τις αγριάδες των πόλων όπως το ζευγάρι που έχει το ιστιοφόρο Χάνα με το οποίο ταξιδεύουν πάνω από μια δεκαετία.

Δεν θα πρότεινα σε κανέναν να αγοράσει ένα τέτοιο σκάφος αλλά δεν θα του έλεγα και να μην το αγοράσει.

Ο άνθρωπος είναι ένα πλάσμα που από την φύση του θέλει να πειραματίζεται και να ξεπερνά τα όρια του, θέλει να εξερευνά και να μαθαίνει και έχει την φαντασία με τα πιο αταίριαστα υλικά τα φτιάχνει ταιριαστά τεχνουργήματα για τον σκοπό αυτό.

Θαυμάσιο πλάσμα ο άνθρωπος και όντως με λίγο σύρμα, λίγο τσιμέντο και μυαλό, μπορεί να γυρίσει τον κόσμο ολόκληρο.

Παρακάτω παρακολουθήστε ένα μικρό αφιέρωμα στον Eddie Landis, έναν πραγματικά εκπληκτικό καλλιτέχνη ο οποίος αφιέρωσε αρκετά χρόνια από την ζωή του για να κατασκευάσει μόνος του το πλοίο των δικών του ονείρων.

Comments

  1. Βασίλης Μαρ.    

    Το άρθρο εξαιρετικό. Το βίντεο για το βράδυ.

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.