Ας μιλήσουμε για προσβασιμότητα λοιπόν

Οδυσσέας Γραμματικάκης
Οδυσσέας Γραμματικάκης

Διάβασα με ενδιαφέρον πως ο Δήμος προχωρά, επιτέλους, στον συστηματικό έλεγχο της προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας των κύριων υποδομών του. Μακάρι να μη μείνει στα χαρτιά, αφού καθημερινά συμπολίτες και συμπολίτισσές μας όπως η Γεωργία Ξημεράκη, που μάλιστα παρουσίασε, μαζί με αλληλέγγυους, μέρος των προβλημάτων στο δημοτικό συμβούλιο πριν λίγες ημέρες, τραβούν τα πάνδεινα απλά και μόνο για το δικαίωμά τους να κυκλοφορήσουν στην πόλη, δικαίωμα που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο.

Λέω λοιπόν, μια που αδιάφορος δημότης δεν υπήρξα ποτέ, να βοηθήσω το έργο της επιτροπής κάνοντας μια γρήγορη αυτοψία στους κοντινότερους πεζοδρόμους που έχω στη διάθεσή μου, δηλαδή τις Μινωταύρου και Κυδωνίας, ακριβώς έξω από τη «Μεσόγειο».

Η ράμπα που βλέπετε στην πιο πάνω φωτογραφία, στην Κυδωνίας, είναι η αγαπημένη μου· κι αυτό γιατί φτιάχτηκε μόλις πριν μερικούς μήνες, προς γενική έκπληξη των καταστηματαρχών και των γειτόνων. Έκπληξη γιατί δεν φτιάχτηκε για να εξυπηρετεί ΑμΕΑ, αφού το άνοιγμα της είναι τόσο μικρό που τα φαρδιά αμαξίδια δεν χωράνε· χωράνε όμως τα μηχανάκια των συμπαθέστατων ντελιβεράδων και των εφήβων σβούρων, που ευτυχισμένοι πια περνάνε από εκεί χωρίς να καταστρέφουν την ανάρτησή τους. Ένας γείτονας μάλιστα μου είπε ότι όταν ρώτησε τον εργολάβο, εκείνος του απάντησε ότι όντως είναι για μηχανάκια, και ότι η Χάνδακος δεν είναι «πεζόδρομος» αλλά «πλακόστρωτο» και γι’αυτό καλώς τη χρησιμοποιούν. Τι να πω, μένω άφωνος.

Στη δεύτερη φωτογραφία της σύντομης περιήγησής μας, μπορείτε να δείτε πώς, με θάρρος και ζηλευτή αποφασιστικότητα, οι Ηρακλειώτες φροντίζουν για την προσβασιμότητα, όχι βέβαια των ΑμΕΑ, αλλά των αυτοκινήτων τους. Πρόκειται για την αρχή της Μινωταύρου, δίπλα στο παλιό κτίριο της Βικελαίας, όπου κάποτε υπήρχαν παρτέρια και παγκάκια. Ε, αυτά κόστιζαν πολλές θέσεις πάρκινγκ στον πεζόδρομο. Έτσι οι πιο θαρραλέοι είπαν να τα ξεφορτωθούν μια και καλή. Και αν και το πρωί η δημοτική αστυνομία κόβει πια κλήσεις καθημερινά, τις βραδινές ώρες είναι πάμπολλοι αυτοί που επιλέγουν τον συγκεκριμένο πεζόδρομο (ή μήπως είναι κι αυτός «πλακόστρωτο»;) για να παρκάρουν και να  βγουν τη βόλτα τους.

Συνεχίζοντας στη Μινωταύρου, μπορούμε να δούμε άλλη μια εξαιρετική ράμπα Ηρακλειώτικης εμπνεύσεως. Εδώ, το άνοιγμα είναι σωστό, όμως η κλίση είναι τέτοια που στην ανηφόρα θα λειτουργούσε μόνο ως προπόνηση για τους πιο δυνατούς παραολυμπιονίκες, ενώ στην κατηφόρα, απευθύνεται μόνο σε ΑμΕΑ που για κάποιον λόγο θέλουν να δοκιμάσουν την τύχη τους στην τσουλήθρα. Για άλλη μια φορά, τον πεζόδρομο και τη «ράμπα» αυτή την απολαμβάνουν πρωτίστως τα μηχανάκια, και κάποιοι σκεητάδες που απολαμβάνουν την ταχύτητα.

Ορίστε λοιπόν. Ούτε δέκα μέτρα από τα γραφεία δεν χρειάστηκε να περπατήσω. Θα έχει πολλή δουλειά να κάνει η επιτροπή του Δήμου, και μακάρι κάτι να καταφέρει. Όσο για τους πεζόδρομους που δεν είναι πεζόδρομοι αλλά πλακόστρωτα, ε, ας τους κατοχυρώσουμε τουλάχιστον σαν κάποιου είδους ευρεσιτεχνία. Αποκλειστικότητα του αθεράπευτα, πάντα δημοκρατικού Ηρακλείου.

Comments

  1. Oraia ta lete re    

    πάλι καλά να λέτε, τουλάχιστον το προσπαθούν. Σε μια άλλη πρωτεύουσα νομού (ονόματα δε λέμε) σε υπηρεσία που έδινε συντάξεις (δηλαδή μέρος που θα πάνε σίγουρα και ηλικιωμένοι και ΑμεΑ) χρειάζεται να ανέβεις 25 σκαλιά, χωρίς να υπάρχει ράμπα ή ανσανσερ.

    Αν γύριζαν αρκετοί τους δρόμους οποιαδήποτε πόλης στην Ελλάδα και σκέφτονταν μόνο «αν ήμουν σε καροτσάκι, που θα μπορούσα να πάω» τότε αρκετοί θα πάθαιναν σοκ.

    Ίσως αυτό να ήταν ένα ωραίο μάθημα για τους πολίτες. Μια μέρα το χρόνο σε καροτσάκι. Αλλιώς δεν καταλαβαίνουν.

  2. μαρία    

    αν δεν μπουν μεταλλικά κολωνάκια στις προσβάσεις ΑΜΕΑ και σε όλες τις ράμπες μην περιμένετε τίποτα . οι ασυνείδητοι οδηγοί θα συνεχίζουν να παρκάρουν μπροστά και πάνω σε αυτές τις πολύτιμες για τους συμπολίτες μας προσβάσεις

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.