Το αχρείαστο Αεροδρόμιο Καστελίου

Ένα έργο με πολλά ερωτηματικά

Γιάννης Ζωγραφάκης
Γιάννης Ζωγραφάκης

Αεροδρόμιο

Στο πρώτο τρίμηνο του 2018 θα υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι από την κοινοπραξία Ariadne Airport Group στην οποία συμμετέχουν οι εταιρίες Terna μαζί με την Ινδική GMR Airport Limited. Στόχος είναι οι εργασίες για την κατασκευή να ξεκινήσουν τον Ιούνιο του 2018.

Η κοινοπραξία αυτή θα αναλάβει την κατασκευή αλλά και την λειτουργία του αεροδρομίου για 37 χρόνια και αναμένεται κατά την διάρκεια της κατασκευής να δημιουργηθούν 1000 θέσεις εργασίας και κατά την διάρκεια της λειτουργίας του αεροδρομίου 500.

Σύμφωνα πάντα με την προσφορά το κόστος κατασκευής θα ανέλθει στο ποσό των 480 εκ.€ και ήδη το υπουργείο υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την σύναψη δανείου 180 εκ.€ δηλαδή για την κάλυψη της χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου του οποίου η συμμετοχή στο νέο έργο φτάνει το 46%.

Είναι γεγονός ότι  η ύπαρξη ενός αεροδρομίου στην συγκεκριμένη θέση, μπορεί να αναβαθμίσει οικονομικά την ευρύτερη περιοχή και να δημιουργήσει καινούργιες θέσεις εργασίας καθώς και καινούργιες ευκαιρίες. Ίσως το Καστέλι ή το Αρκαλοχώρι, σε μερικά χρόνια από τώρα γίνει μια νέα μεγάλη μητρόπολη της Κρήτης.

Τα αεροδρόμια παλιά κατασκευάζονταν για να εξυπηρετούν πρώτα τους μόνιμους κατοίκους μιας περιοχής και ύστερα τους επισκέπτες της για αυτό και υπήρχαν κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα.

Όμως στρατηγικά είναι σωστό να απομακρύνεις ένα αεροδρόμιο που αναμένεται να έχει τόσο μεγάλη κίνηση επιβατών από ένα ήδη υπάρχον μεγάλο αστικό κέντρο; Γιατί πέρα από το ότι οι δρόμοι που υπάρχουν αυτή την στιγμή δεν είναι ικανοί να πάρουν ένα τόσο μεγάλο φορτίο κίνησης το οποίο περιλαμβάνει και τα καύσιμα των αεροπλάνων και εδώ τίθενται και θέματα ασφάλειας, υπάρχει και ένα άλλο μεγάλο ερώτημα που με απασχολεί γιατί τα υπόλοιπα με κάποιο τρόπο λύνονται.

Αυτό είναι η φιλοσοφία που θέλει ένα αεροδρόμιο τόσο μακριά από ένα ήδη υπάρχον αστικό κέντρο και μάλιστα από την στιγμή που το ήδη υπάρχον αεροδρόμιο μπορεί να επεκταθεί και να εκσυγχρονιστεί.

Τα αεροδρόμια παλιά κατασκευάζονταν για να εξυπηρετούν πρώτα τους μόνιμους κατοίκους μιας περιοχής και ύστερα τους επισκέπτες της για αυτό και υπήρχαν κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα.

Η φιλοσοφία των κατασκευαστών του νέου αεροδρομίου, πολύ φοβάμαι ότι δεν αφορά καθόλου τους Κρήτες και πώς αυτοί θα εξυπηρετηθούν. Το μόνο που ενδιαφέρει είναι η κατασκευή ενός μητροπολιτικού αεροδρομίου το οποίο πλέον θα εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά την τουριστική κίνηση και θα προμηθεύει με πελάτες τις πολυεθνικές που έχουν αναλάβει την διαχείριση του τόπου μας. Όσο για εμάς, κάποιον τρόπο θα βρούμε να ζήσουμε μέσα σε όλο αυτό τον εκσυγχρονισμό.